Kundtjänst
Du kan kontakta Nationalbibliotekets kundtjänst per e-post, telefon, chatt eller på plats. Bibliotekets huvudsakliga kundtjänst finns i Rotundan.
Service beskrivning
Du kan kontakta Nationalbibliotekets kundtjänst per e-post, telefon, chatt eller på plats.
- per e-post på adressen nationalbiblioteket@helsinki.fi
- per telefon på numret 02941 23196 (mån-fre kl. 10-13)
- via chatten på kansalliskirjasto.fi, kansalliskirjasto.finna.fi och digi.kansalliskirjasto.fi (mån-fre kl. 13-16)
Biblioteket har självbetjäning vardagar på morgonen och på eftermiddagen (specialläsesalen öppen endast under kundtjänstens öppettider). Se öppettiderna här.
Rådgivning ges vid följande fyra informationsservicediskar:
- Kundtjänsten i Rotundan (Rotundan, bibliotekets huvudbyggnad, 1:a vån.)
- Kundtjänsten i Norra salen (bibliotekets huvudbyggnad, 1:a vån.)
- Kundtjänsten i Slaviska biblioteket (Fabiania, bibliotekets flygel mot Fabiansgatan, 1:a vån.)
- Kundtjänsten i Specialläsesalen (Fabiania, bibliotekets flygel mot Fabiansgatan, 1:a vån.)
I kundtjänsten ges all slags rådgivning om hur man använder biblioteket. Vid informationsservicediskarna kan du också göra beställningar.
I kundtjänsten i Rotundan kan du avhämta och returnera dina fjärrlån och betala avgifter. Det går också att betala avgifter på nätet.