Skip to main content
  • Kontaktinformation
  • Helsingfors universitet
  • en
  • fi
  • sv
Kansalliskirjasto
Menu
  • Home
  • Aktuellt
    • Nyheter
    • Evenemang
    • Biblioteket på sociala medier
    • Blogg Scripta selecta
    • Publikationer
    • Videoinspelningar
    • Utställningar
    • Lägesrapport Missä mennään
    • Nationalbibliotekets nyhetsbrev
  • Som kund
    • Arbeta på biblioteket
      • Nationalbibliotekets användarregler
      • Regler för specialläsesalen
    • Lån och returnering
      • Fjärrtjänst
    • Reserveringar
      • Materialens expedieringstider
    • Serviceprislista
    • Bibliotekskort
    • Kopieringstjänst
    • Ansökan om ISBN och ISSN för publikationer
    • Forsknings- och undervisningstjänster
      • Samlingsvisningar för studerande
      • Bokningsbara forskarlokaler
    • Kundtjänst
      • Självservice i biblioteket
      • Förändringar hösten 2019
      • Vanliga frågor
  • Samlingar
    • Bläddra i våra samlingar
    • Tillgång till och användning av material
      • Åtkomsträtt och användarvillkor för elektroniskt material
    • Utveckling av samlingar
    • Principer för materialanskaffning
  • Tjänster
    • Utvärderingsverktyg
    • Digitaliserings- och forvaringstjänster
    • Systemplattformstjänster
    • Nationalbibliografitjänsten
    • Licensieringstjänster
    • Modifierings- och formedlingstjänster för metadata
    • Tjänster for metakunskapsresurser
    • Experttjänster inom informationsbeskrivning
    • Friexemplarsverksamheten
      • Friexemplarsbyrån
  • Samarbete
  • Info
    • Öppettider
    • Kontaktinformation
    • Besök på biblioteket
    • Hinderfrihet
    • Guidade turer
    • FÖR MEDIA
    • Historia
    • Arkitektur
  • Stöd biblioteket
  • Home
  • Aktuellt
    • Nyheter
    • Evenemang
    • Biblioteket på sociala medier
    • Blogg Scripta selecta
    • Publikationer
    • Videoinspelningar
    • Utställningar
    • Lägesrapport Missä mennään
    • Nationalbibliotekets nyhetsbrev
  • Som kund
    • Arbeta på biblioteket
      • Nationalbibliotekets användarregler
      • Regler för specialläsesalen
    • Lån och returnering
      • Fjärrtjänst
    • Reserveringar
      • Materialens expedieringstider
    • Serviceprislista
    • Bibliotekskort
    • Kopieringstjänst
    • Ansökan om ISBN och ISSN för publikationer
    • Forsknings- och undervisningstjänster
      • Samlingsvisningar för studerande
      • Bokningsbara forskarlokaler
    • Kundtjänst
      • Självservice i biblioteket
      • Förändringar hösten 2019
      • Vanliga frågor
  • Samlingar
    • Bläddra i våra samlingar
    • Tillgång till och användning av material
      • Åtkomsträtt och användarvillkor för elektroniskt material
    • Utveckling av samlingar
    • Principer för materialanskaffning
  • Tjänster
    • Utvärderingsverktyg
    • Digitaliserings- och forvaringstjänster
    • Systemplattformstjänster
    • Nationalbibliografitjänsten
    • Licensieringstjänster
    • Modifierings- och formedlingstjänster för metadata
    • Tjänster for metakunskapsresurser
    • Experttjänster inom informationsbeskrivning
    • Friexemplarsverksamheten
      • Friexemplarsbyrån
  • Samarbete
  • Info
    • Öppettider
    • Kontaktinformation
    • Besök på biblioteket
    • Hinderfrihet
    • Guidade turer
    • FÖR MEDIA
    • Historia
    • Arkitektur
  • Stöd biblioteket
Som kund /Kundtjänst /

Förändringar i bibliotekets tjänster hösten 2019

Innehållsförteckning
Varför sker det förändringar i bibliotekets tjänster hösten 2019?
Vilka förändringar sker hösten 2019?
Vilka åtgärder kräver förändringen av mig?
Hur får jag det nya bibliotekskortet?
Varför syns Nationalbibliotekets lån inte längre i Helka?
Varför är förfallodagen för mina lån 16.9?
Så känner du igen Nationalbibliotekets böcker
Vad kan och kan jag inte göra när lånetjänsterna på Nationalbiblioteket är stängda 24.8–1.9?
Vart ska jag lämna tillbaka mina lån i fortsättningen?
Hur förnyar jag mina lån?
Går det att betala via nätet?
Måste jag lära mig nya söksystem?
På vilket sätt förbättras tjänsterna?
Nationalbibliotekskortet på Finna.fi?
Vad händer och när?

Varför sker det förändringar i bibliotekets tjänster hösten 2019?

Nationalbiblioteket och Helsingfors universitets bibliotek byter ut sina bibliotekssystem 2019–2020. Nationalbiblioteket byter ut sitt system först. Nationalbiblioteket kommer att övergå till Koha, ett bibliotekssystem med öppen och fri källkod, som bilbioteket skall också utveckla enligt finska vetenkskapliga biblioteks behov.

kk_ero_siirtymaajalla_ru.png

Vilka förändringar sker hösten 2019?

Det är inte längre möjligt att sköta ärenden som hör till Nationalbiblioteket på andra Helkabibliotek. Från och med måndag 2.9 ska Nationalbibliotekets lån, beställningar, reservationer, återlämningar och avgifter skötas på Nationalbiblioteket eller med hjälp av Nationalbibliotekets söktjänst kansalliskirjasto.finna.fi. Också ändringar i kunduppgifter (t.ex. telefonnummer och adress) ska i fortsättningen meddelas separat till Nationalbiblioteket och andra Helkabibliotek.

Som kund hos Nationalbiblioteket får du ett eget Nationalbibliotekskort. De nya korten finns tillgängliga på Nationalbiblioteket från och med 2.9. Helkakortet fungerar som tidigare i andra Helkabibliotek. I Nationalbiblioteket kan Helkakortet användas fram till 30.11. Du kan inte reservera, lån material eller förnya låner på söktjänsten med Helka-kort efter den 30.11.

Om du har problem med att hämta kortet eller förnya lånen du kan kontakta vår kundtjänst per e-post på adressen kk-palvelu@helsinki.fi eller per telefon på numret 02941 23196.

Mer information om att skaffa bibliotekskortet finns under frågan “Hur får jag det nya bibliotekskortet?”.

Vilka åtgärder kräver förändringen av mig?

Du kommer att behöva ett Nationalbibliotekskort, och det kan du hämta från biblioteket från och med 2.9. Det gamla Helkakortet och pinkoden kan användas i Nationalbibliotekets söktjänst fram till 30.11. Helkakortet fungerar som tidigare i andra Helkabibliotek. Mer information om att skaffa bibliotekskortet finns under frågan “Hur får jag det nya bibliotekskortet?”.

Alla kund- och låneuppgifter överförs automatiskt till Nationalbibliotekets nya system. Om du använder både Nationalbibliotekets och Helkabibliotekens tjänster ska du i fortsättningen meddela ändringar i dina kunduppgifter separat till båda. Från och med 2.9 sköts alla Nationalbibliotekets lån, beställningar och reservationer via Nationalbibliotekets söktjänst (kansalliskirjasto.finna.fi).

Hur får jag det nya bibliotekskortet?

Du får Nationalbibliotekskortet från och med 2.9 genom att besöka Nationalbiblioteket. Kom ihåg att ta med identitetsbevis.

Från och med måndag 2.9 ska alla Nationalbibliotekets lån, beställningar, reservationer, återlämningar och avgifter skötas på Nationalbiblioteket eller i Nationalbibliotekets söktjänst kansalliskirjasto.finna.fi). Ärenden som hör till Nationalbiblioteket kan i fortsättningen inte skötas i andra Helkabibliotek. Också ändringar i kunduppgifter (t.ex. telefonnummer och adress) ska i fortsättningen meddelas separat till Nationalbiblioteket och andra Helkabibliotek.

Helkakortet fungerar som tidigare i andra Helkabibliotek. I Nationalbiblioteket kan Helkakortet användas fram till 30.11. Du kan inte reservera, lån material eller förnya låner på söktjänsten med Helka-kort efter den 30.11.

Om du har problem med att hämta kortet eller förnya lånen du kan kontakta vår kundtjänst per e-post på adressen kk-palvelu@helsinki.fi eller per telefon på numret 02941 23196.

Varför syns Nationalbibliotekets lån inte längre i Helka?

Alla Nationalbibliotekets material och lån förflyttas från Helka till Nationalbibliotekets egen söktjänst (kansalliskirjasto.finna.fi) under ett avbrott som inleds 24.8. I fortsättningen kan du förnya dina lån och uppdatera dina kunduppgifter i Nationalbibliotekets söktjänst.

Varför är förfallodagen för mina lån 16.9?

Inga av Nationalbibliotekets lån förfaller 10.8–15.9. Den sista förfallodagen enligt det gamla systemet är 9.8 och följande möjliga förfallodag är först 16.9. För denna tid uppstår heller inga avgifter.

Så känner du igen Nationalbibliotekets böcker

Om du är osäker på från vilket bibliotek dina böcker är lånade, kan du logga in i bibliotekens egna databaser på kansalliskirjasto.finna.fi eller helka.finna.fi för att kontrollera.

Vad kan och kan jag inte göra när lånetjänsterna på Nationalbiblioteket är stängda 24.8–1.9?

Vilka tjänster kan användas?

  • Biblioteksbyggnaden och rådgivningstjänsterna är öppna under avbrottet från måndag 26.8 till fredag 30.8.
  • Bibliotekets öppna samling och referensbiblioteket får användas i bibliotekets lokaler.
  • Specialläsesalens beställningar levereras normalt.
  • Biblioteket tar emot återlämningar 26–30.8, men kan under den tiden inte ge ut kvitton över återlämningarna. Följande möjliga förfallodag är först 16.9, så böckerna hinner nog återlämnas i tid.
  • Bibliotekets söktjänst är öppen under avbrottet, men utlåningen fungerar inte och det kommer också att finnas vissa brister i det material som visas i söktjänsten.
  • Helkadatabasen fungerar som vanligt och Helkabibliotekens samlingar är tillgängliga också under avbrottet hos Nationalbiblioteket.

Vilka tjänster kan inte användas?

  • Inget material är tillgängligt för hemlån, det går inte att reservera eller avhämta material och magasinsbeställningar levereras inte.

Det lönar sig att göra magasinsbeställningarna i god tid före avbrottet, så att de hinner avhämtas föregående vecka. Beställningar och magasinbeställningar lämnas inte ut under avbrottet. 

Vart ska jag lämna tillbaka mina lån i fortsättningen?

Det material du lånat från Nationalbiblioteket ska återlämnas till Nationalbiblioteket. Helsingfors universitets bibliotek har tidigare tagit emot Nationalbibliotekets böcker. Den sista dagen Helsingfors universitets bibliotek tar emot Nationalbibliotekets böcker är fredag 16.8.2019. Nationalbiblioteket har inte tidigare tagit emot Helkabibliotekens böcker, och gör det inte i fortsättningen heller.

Kajsahuset som hör till Helsingfors universitets bibliotek och Nationalbiblioteket ligger båda i Kajsaniemi, ungefär 100 meter från varandra, så det är rätt lätt att återlämna böckerna till de olika biblioteken.

kartta.png

Hur förnyar jag mina lån?

Lån från Nationalbiblioteket förnyas i Nationalbibliotekets söktjänst kansalliskirjasto.finna.fi. Lån från Helkabiblioteket förnyas i Helkadatabasen helka.finna.fi. Du kan använda ditt Helkakort och dess pinkod för att förnya lån i Nationalbiblioteket och Nationalbibliotekets söktjänst fram till 30.11. Helkakortet fungerar som tidigare i andra Helkabibliotek.

Går det att betala via nätet?

Under avbrottet med ändringsarbeten 24.8–1.9 är det inte möjligt att betala avgifter till Nationalbiblioteket via nätet. Efter avbrottet (från och med 2.9) är det återigen möjligt att betala via nätet, och då är det möjligt att betala via nätbank eller med kort.

Helkas nätbetalningar fungerar som vanligt under avbrottet, i Helkadatabasen helka.finna.fi.

Måste jag lära mig nya söksystem?

Nej. Nationalbibliotekets söktjänst kommer både att se likadan ut och fungera på samma sätt.

Det kommer ändå att bli lättare att hitta material. Eftersom det i fortsättningen inte kommer att finnas andra bibliotek i Nationalbibliotekets söktjänst kommer Nationalbibliotekets komplexa material att kunna visas på ett mer åskådligt sätt än tidigare. Också nationalsamlingen (Fennica) kommer med hjälp av söktjänsten att kunna beställas med bara ett klick. Samlingar, lånetider och verkens placering kommer dessutom att indelas och visas i söktjänsten på ett enklare sätt än tidigare.

Säilyvätkö suosikkilistani Kansalliskirjaston hakupalvelussa?

Kansalliskirjaston hakupalvelussa suosikkilistat ja muut tallennetut tiedot sekä asetukset säilyvät, mikäli olet käyttänyt Haka-kirjautumista tai Finna-tunnusta, mutta suosikkilistojen saatavuustiedot eivät enää toimi oikein.

Haka- tai Finna-tunnuksella tehtyyn tiliin täytyy käydä vaihtamassa Helka-kortti Kansalliskirjastokorttiin Oma tili -> Kirjastokortit -osassa. Tilin luomiseen voi toki käyttää toki myös Finna-tunnusta, johon voi myös liittää kirjastokortteja.

Jos 2.9. jälkeen kirjaudut Kansalliskirjaston hakupalveluun uudella Kansalliskirjastokortilla, luot samalla hakupalveluun uuden tilin. Uudessa tilissä ei ole vanhan tilin suosikkilistoja eikä tallennettuja tietoja. Vanhat suosikkilistat voi tuoda vanhalta tililtä uudelle tilille ennen kansalliskirjastokortin vaihtoa: 1) kirjaudu vanhalla kirjastokortilla tilillesi, 2) Mene Omat tiedot -osioon, 3) Lataa suosikit ja haut tiedostona, 4) kirjaudu Kansalliskirjastokortin tilille ja 5) Mene Omat tiedot -> käytä Tuo suosikit ja haut tiedostosta -toimintoa.

På vilket sätt förbättras tjänsterna?

Nationalbibliotekets söktjänst kommer både att se likadan ut och fungera på samma sätt, men materialens synlighet kommer att förbättras. Eftersom det i fortsättningen inte kommer att finnas andra bibliotek i Nationalbibliotekets söktjänst kommer Nationalbibliotekets komplexa material att kunna visas på ett mer åskådligt sätt än tidigare. Också till exempel nationalsamlingen (Fennica) kommer med hjälp av söktjänsten att kunna beställas med bara ett klick. Samlingar, lånetider och verkens placering kommer dessutom att indelas och visas i söktjänsten på ett enklare sätt än tidigare.

Nationalbibliotekskortet på Finna.fi?

Du kan logga in och använda Finna.fi med ditt Nationalbibliotekskort. På Finna.fi har samlats material från Finlands museer, bibliotek och arkiv som är tillgängligt för alla.

Vad händer och när?

  • 16.8: Sista dagen att återlämna Nationalbibliotekets lån i Helsingfors universitets bibliotek.
  • 24.8–1.9: Inga lånetjänster på nätet för Nationalbibliotekets material.
  • 26.8–30.8: Biblioteksbyggnaden och rådgivningstjänsterna har öppet. Bibliotekets öppna samling och referensbiblioteket får användas i bibliotekets lokaler. Inget material är tillgängligt för hemlån, det går inte att reservera eller avhämta material och magasinsbeställningar levereras inte. Specialläsesalens beställningar levereras normalt. Biblioteket tar emot återlämningar 26–30.8, men kan under den tiden inte ge ut kvitton över återlämningarna. Följande möjliga förfallodag är först 16.9, så böckerna hinner nog återlämnas i tid.
  • 10.8–15.9: Inga av Nationalbibliotekets lån förfaller. Den sista förfallodagen enligt det gamla systemet är 9.8 och följande möjliga förfallodag är först 16.9. För denna tid uppstår heller inga avgifter.
  • 2.9: Nationalbibliotekets söktjänst öppnar måndag 2.9.
  • 2.9: Nationalbibliotekskortet är tillgängligt på biblioteket från och med måndag 2.9.
  • 30.11: I Nationalbiblioteket kan Helkakortet användas fram till 30.11. Helkakortet fungerar som tidigare i andra Helkabibliotek.

Verksamhet

Nationalbiblioteket är Finlands största och äldsta vetenskapliga bibliotek. Biblioteket ansvarar för utökning, beskrivning, förvaring och tillhandahållande av vårt nationella publikationsarv och av sina unika samlingar. Nationalbiblioteket är också ett nationellt service- och utvecklingscentrum för hela biblioteksväsendet.
  • Uppgifter och strategi
    • Styrelse
    • Organisation
    • Ledare
    • Nationalbiblioteket som arbetsgivare
  • Samarbetspartner
    • Nätverksarbete
    • Statistik
    • Projekt
  • Kontaktinformation
  • Tillgänglighetsutlåtande
  • Kansalliskirjasto Facebookissa
  • Kansalliskirjasto Twitterissä
  • Kansalliskirjasto YouTubessa
  • Kansalliskirjasto Instagramissa
Kansalliskirjasto

Nationalbiblioteket

PB 15 (Unionsgatan 36)
00014 Helsingfors universitet
Telefon:
+358 2941 23196

© University of Helsinki 2015