AVIISI – sanomalehtien kultainen vuosisata käyttöön

Man planerar, skapar och testar verksamhetsmodeller, med vilka man i regionala pilotprojekt i S:t Michelregionen kan testa användning av digitala, upphovsrättsligt skyddade tidningsmaterial i större omfattning än den nuvarande lagstiftningen tillåter.

Mål och uppgifter

Målet med AVIISI är att i samarbete mellan Kopiosto, tidningsförlag och Nationalbiblioteket genom överenskommelse och stegvis utvidga användningen av upphovsrättsligt skyddade digitala tidningsmaterial.
Planera, skapa och testa verksamhetsmodeller med vilka man genom överenskommelse kan tillgängliggöra upphovsrättsligt skyddade tidningar från 1900- och 2000- talet i större omfattning.

Inrättat av

Nationalbiblioteket
Digitaliserings- och konserveringscentralen
Helsingfors universitet

Verksamhetsperiod

Projektstatus

Färdiga

Finansiär/-er

Projektet genomförs av Helsingfors universitet vid Nationalbibliotekets Digitaliserings- och konserveringscentral i S:t Michel. Projektet finansieras dessutom av Europeiska regionala utvecklingsfonden (ERUF), Södra Savolax landskapsförbund, S:t Michels stad, Kaakon Viestintä Oy/Länsi-Savo, Viestilehdet Oy/Maaseudun tulevaisuus och Kopiosto.

Forsknings- och utvecklingsarbetet har finansierats från Europeiska unionen, regionala utvecklingsfonden och Hävkraft från EU 2014 – 2020 programmet.

Samarbetspartner

Aviisi är ett steg mot ett öppet informationssamhälle och ett samarbete mellan den offentliga och den privata sektorn. Aviisi-projektet anknyter till Undervisnings- och kulturministeriets projekt Pilviväylä för digitala undervisningsmaterial och stöder S:t Michels stads strategiska program LUPAUS-2016.
Till samarbetspartnerna hör även S:t Michels landsarkiv,
Södra Savolax landskapsförbund, S:t Michels stad, MAMK – S:t Michels yrkeshögskola, ELKA Centralarkivet för Finlands näringsliv, Kopiosto ry, Kaakon Viestintä Oy/Länsi-Savo och Viestilehdet Oy/Maaseudun Tulevaisuus, vilka alla hör till styrgruppen för projektet.