VAD FANNS HÄR FÖRR? KIKA IN I DET FÖRFLUTNA MED TJÄNSTEN FINNA STREET

Finna Street hittar historiska bilder från den plats där du befinner dig.
Asmo Saarikoski, Nationalbiblioteket

Vår omgivning förändras ständigt. Hur såg bekanta platser ut förr i världen? Nu kan var och en kika in i exempelvis sin barndoms landskap och bege sig på en tidsresa till historiska händelser med hjälp av Finna Street. Finna Street-sökningen fungerar utifrån platsinformationen i smartmobil eller surfplatta och visar historiska bilder från platsen där användaren står.

Finna Street ingår i Nationalbibliotekets webbtjänst Finna.fi med över en miljon bilder från samlingarna hos finländska arkiv, bibliotek och museer.

”Finna Street gör det enkelt att utforska vårt gemensamma visuella kulturarv på ett nytt sätt. Foton som man hittar med hjälp av Finna och Finna Street ger intressanta perspektiv på finska platsers historia. Vi hoppas att till exempel skolor, historieintresserade samt hembygds-och stadsdelsaktiva ger sig ut på en tidsresa med Finna Street”, säger Finnas utvecklingschef Erkki Tolonen.

Det är lätt att använda Finna Street. Gå till adressen Finna.fi ge din position genom att klicka på sökningen i Finna Street och titta på bilderna som tjänsten hittar. Sökningen fungerar bäst med en mobil enhet utomhus.

Finna Street fungerar bäst i städer. Sökresultaten beror på bildernas platsinformation. Om Finna Street inte ger några resultat utifrån din position, kan du söka bilder med ortsnamnet.

Finna Street deltar i Finland 100-fotokampanjen

Under hösten är Finna Street med i fotokampanjen Tidsresenärer. Kampanjen ingår i Finland 100-programmet och inbjuder alla finländare att fotografera vår gemensamma omgivning. Kampanjen genomförs i samarbete mellan Nationella audiovisuella institutet, Finna samt Finlands fotografiska museum. Kampanjen pågår till slutet av självständighetens jubileumsår. Bildparen som skickas in under kampanjen sammanställs till kommunspecifika fotopresentationer som kan visas i offentliga utrymmen under året. Läs mer och delta i tidsresan på adressen Aikamatkaajat.fi.

Nationalbiblioteket administrerar och utvecklar Finna.fi , en gemensam nättjänst för arkiv, bibliotek och museer, som på en plats ger tillgång till över 13 miljoner fotografier, föremål, böcker, konstverk och annat material. Totalt ingår redan över 200 arkiv, bibliotek och museer. Finna bygger på öppen källkod och tjänstens material kan också utnyttjas genom öppet gränssnitt. Tjänsten är en del av undervisnings- och kulturministeriets projekt Det nationella digitala biblioteket.