Torsten Carlander-Reuterfelts arkiv till Nationalbiblioteket

Nationalbiblioteket har emottagit en donation omfattande Torsten "Totti" Carlander-Reuterfelts (1902-2003) personliga arkiv.

Kammarrådet, ingenjör Torsten Carlander-Reuterfelt var ledare för Oy Kellokosken Tehdas -Mariefors Bruk ab fram till år 1963 men även en mångsidig kulturpersonlighet. Av Carlanders många intressen var musiken det främsta. Han spelade piano, cello och violin och komponerade 40 musikstycken. Han grundade Kammarmusiksällskapet i Finland (Suomen kamarimusiikkiseura) år 1946 och kallade till sällskapets första hedersmedlem Jean Sibelius. Carlander förde årligen honung från sin egen bigård i Mariefors till Sibelius.

Carlander-Reuterfelts arkiv innehåller rikligt med material från hans hundraåriga liv bla. dagböcker, reseböcker, brev, musiklitteratur, ljudinspelningar och en stor samling klassisk musiknoter.

Samlingen innefattar även originalversioner av Carlander-Reuterfelts egna kompositioner och ljudinspelningar från kammarmusikaftnar med bla finländska kompositörer och musikvänner.

Carlander-Reuterfelts samlingar kommer att ingå i nationalbibliotekets öppna arkivsamlingar.

Tarja Lehtinen
tarja.lehtinen(AT)helsinki.fi