Över­bib­li­o­te­ka­rie

Vi söker nu till tillsvidareanställning en överbibliotekarie.

Överbibliotekarien leder och utvecklar Nationalbibliotekets unika organisation.

Vi söker en person med vetenskapliga meriter som har en gedigen ledarskapserfarenhet. Hen ska ha breda kunskaper om informationsmiljön och insikter om framtida utmaningar inom minnesorganisationer. Den som anställs ska vara redo att samarbeta aktivt inom internationella nätverk. Vi söker en resultatinriktad och framåtblickande ledare. Nationalbibliotekets överbibliotekarie arbetar såväl på ett nationellt som ett internationellt arbetsfält och framgång i uppdraget förutsätter:

• Bred förståelse för och insikter om det finländska och europeiska kulturarvet.
• En vid vision om informationsmiljön, dess utvecklingsbehov och utmaningar samt digitalisering av kulturarv.
• Kännedom om forskning exempelvis inom det humanistisk-samhällsvetenskapliga området.
• Erfarenhet av krävande ledarskapsuppgifter.
• Erfarenhet av arbete på det nationella och internationella fältet.
• God samarbets- och förhandlingsförmåga.

Anställningen förutsätter en högre högskoleexamen, doktorsexamen räknas som merit. Vi förutsätter också kännedom om uppgiftsområdet samt goda kunskaper i finska, svenska och engelska. Övriga språkkunskaper räknas som merit.

Platsen som överbibliotekarie är en unik chans att främja samarbetet finländska bibliotek emellan och att påverka och dra upp riktlinjer för de strategiska val som ska främja bevarande, användning och tillgänglighet av vårt nationella kulturarv. Vi erbjuder en stabil arbetsmiljö inom en stor och traditionsrik organisation samt mångsidiga möjligheter att utvecklas i arbetet. Vår 378-åriga arbetsgemenskap med tidsenliga arbetsredskap finns i Helsingfors centrum.

Skicka in din ansökan i det elektroniska ansökningssystemet via länken Sök anställningen senast 10.9.2018. Interna sökande som är anställda vid Helsingfors universitet ska lämna in sin ansökan i SAP HR.

Ytterligare information om anställningen fås av: prorektor Hanna Snellman, lämna ringbud till hennes assistent 02941 22621, och av personalchef Katja Riikola: 02941 20613

Sök jobbet

Anvisningar för rekryteringstjänsten