Öppettider och tjänster under tiden 7.6–31.8.2021

Biblioteket öppnar sina tjänster vidare från och med den 7.6. Det finns emellertid fortsatta begränsningar i kundmängden. Ingen rådgivning erbjuds eftersom detta inte är möjligt med säkerhetsavstånd i åtanke. Biblioteket kan enbart användas för forskning, studier och för att bekanta sig med bibliotekets material.

Marko Oja

Medan coronasituationen ändras kan det ske förändringar i öppettider och tjänster med kort varsel.

• Biblioteket håller öppet vardagar klockan 9–16.
  • Specialläsesalen och rådgivningen i Rotundan och Slaviska biblioteket håller öppet kl. 10–15.
  • Rådgivningen i Norra salen, kopieringstjänsten och lyssningsrummet är stängda.
  • Biblioteket kan enbart användas för forskning, studier och för att bekanta sig med bibliotekets material. För att använda biblioteket måste du ha ett nationalbibliotekskort. Du kan få kortet från kundtjänst i Rotundan vid ditt första besök.
  • Nationalbibliotekets digitala tjänster är tillgängliga som vanligt hela tiden.

Skyddsåtgärder

• Både kunderna och personalen ska hålla säkerhetsavstånd och på grund av detta ges ingen rådgivning. Betjäning fås huvudsakligen endast vid serviceställena.
  • Salarna och övriga kundlokalerna är tillgängliga för kunderna, men endast en del av kundplatserna används. Observera att detta kan begränsa din tillgång specialläsesalen och Norra salen under högtider.
  • Under biblioteksbesöket ska kunderna skydda sig enligt bestämmelser och rekommendationer av koordinationsgruppen för corona i huvudstadsregionen och Helsingfors universitet om användning av munskydd, säkerhetsavstånd och god handhygien.

Leveranser av läsrumsmaterial återgår till normal praxis. Läs mer

Kopieringstjänsten levererar kopior utan rådgivning. Kopieringstjänsten håller stängt veckorna 29–30 (19.–23.7.).

Via beställande fjärrtjänsten kan kunder göra beställningar av material som beställs annanstans ifrån. Till följd av pandemin och semestertider kan leveranstiderna vara flera veckor långa. Beställande fjärrtjänsten håller stängt veckorna 25–26 (21.6.–2.7.) och 29–30 (19.–30.7.).

Andra bibliotek kan göra beställningar till den sändande fjärrtjänsten under hela sommaren. Det kan förekomma fördröjelser i leveranstiderna. Den sändande fjärrtjänsten håller stängt veckorna 29–30 (19–23.7).

Friexemplarsbyrån (Universitetsgatan 1) är stängd fram till den 31.8. Rådgivningen kan nås per e-post vid adressen [email protected]. Telefontjänsten finns på telefonnumret 02941 44321 sommartid 1.6–31.8 kl. 9–11, övriga tider kl. 9–12. Försändelser kan skickas normalt per post.

Leveranstiderna för allt material och tjänster kan vara längre än normalt.

Ta kontakt

Kundtjänsten nås säkrast per e-post vid adressen [email protected]
Telefontjänsten 02941 23196 svarar på vardagar kl. 10–13.
Vi svarar också i chatten på vardagar vid adressen kansalliskirjasto.finna.fi, kansalliskirjasto.fi och digi.kansalliskirjasto.fi