Öppettider och tjänster från och med 1.9.2021
Från och med 1.9.2021 är Nationalbiblioteket öppet på vardagar kl. 9–18. Det finns emellertid fortsatta begränsningar i kundmängden. Ingen rådgivning erbjuds när detta inte är möjligt med säkerhetsavstånd i åtanke. Biblioteket kan enbart användas för forskning, studier och för att bekanta sig med bibliotekets material.

Medan coronasituationen ändras kan det ske förändringar i öppettider och tjänster med kort varsel.
Öppettider
- Biblioteket håller öppet vardagar klockan 9–18.
- Rådgivningen i Rotundan, specialläsesalen och Slaviska biblioteket håller öppet kl. 10–17.
- Rådgivningen i Norra salen håller öppet kl. 13–15. Kl. 10–12 kallas en rådgivare från Rotunda på plats vid behov. Läs mer om Norra salens tjänster här.
- Rådgivningen i kopieringstjänsten, och lyssningsrummet är stängda.
- Biblioteket kan enbart användas för forskning, studier och för att bekanta sig med bibliotekets material. För att använda biblioteket måste du ha ett nationalbibliotekskort.
- Det rekommenderas att det nya bibliotekskortet beställs med denna e-blankett innan ankomst till biblioteket. Du kan också få kortet från kundtjänst i Rotundan vid ditt första besök.
- Nationalbibliotekets digitala tjänster är tillgängliga som vanligt hela tiden.
Skyddsåtgärder
- Både kunderna och personalen ska hålla säkerhetsavstånd och på grund av detta ges ingen rådgivning. Betjäning fås huvudsakligen vid serviceställena.
- Salarna och övriga kundlokalerna är tillgängliga för kunderna, men endast en del av kundplatserna används. Observera att detta kan begränsa din tillgång specialläsesalen och Norra salen under högtider.
- Under biblioteksbesöket ska kunderna skydda sig enligt bestämmelser och rekommendationer av koordinationsgruppen för corona i huvudstadsregionen och Helsingfors universitet om användning av munskydd, säkerhetsavstånd och god handhygien.
Kopieringstjänsten levererar kopior utan rådgivning.
Fjärrtjänster fungerar men leveranstiderna kan försenas på grund av avvikande situationer i andra bibliotek.
Leveranstiderna för allt material och tjänster kan vara längre än normalt.
Friexemplarsbyrån på Universitetsgatan 1 öppnas den 1.9.2021 för leverans av små friexemplarsförsändelser. Mottagningen av stora friexemplarsförsändelser, samt byråns kundtjänst per telefon och e-post är öppna som vanligt. Närmare information hittar ni på friexemplarbyråns webbsida.
Ta kontakt
- Kundtjänsten nås säkrast per e-post vid adressen nationalbiblioteket@helsinki.fi
- Telefontjänsten 02941 23196 svarar på vardagar kl. 10–13.
- Vi svarar också i chatten på vardagar vid adressen kansalliskirjasto.finna.fi, kansalliskirjasto.fi och digi.kansalliskirjasto.fi