Ny version av Finna lanserad

En ny version av tjänsten Finna lanseras i dag. Finna är de finländska arkivens, bibliotekens och museernas gemensamma webbtjänst. I och med den nya versionen blir det ännu lättare att söka och bläddra i samlingarna.

Finna kommer att fungera säkrare och snabbare. Tjänsten anpassar sig till olika slags datorterminaler och mobila enheter och det går betydligt smidigare än förr att använda den t.ex. på telefonen. Också datasäkerheten har förbättrats.

Sökfunktionen har förbättrats på många olika sätt. Du kan välja flera olika sökfilter och på så sätt utöka sökresultaten. Du kan också välja flera preciserande sökkriterier, t.ex. att resultaten visar alla konstverk och föremål.

När du skriver in sökordet öppnar sig en förbättrad meny med sökförslag. Du kan fylla i fältet automatiskt och inrikta din sökning t.ex. på en viss typ av material. Du kan också söka enligt rubrik, upphovsperson eller ämne. Om du vill att sökresultaten exakt ska motsvara sökordet kan du välja det alternativet. Att bläddra i sökresultaten har också gjorts tydligare.

Det går bättre att titta på bilder. Du ser lättare informationen om bildens användningsrätt och kan direkt ladda ner bilden i full storlek om en sådan finns.

De nya egenskaperna gäller både i Finna.fi och i de medverkande organisationernas egna vyer. Med en sökning visar Finna.fi resultat från fler än hundra medverkande museers, arkivs och biblioteks samlingar. För närvarande har 34 museer och bibliotek egna Finna-vyer som leder till deras material.

Finna administreras av Nationalbiblioteket och är en del av undervisnings- och kulturministeriets projekt Det nationella digitala biblioteket.

Finna.fi
Museernas och bibliotekens egna vyer

Ge feedback: finna-palaute(at)helsinki.fi