Ny e-samling: Novoe Russkoe Slovo Digital Archive

Datum publicerat
Det elektroniska arkivet Novoe Russkoe Slovo Digital Archive innehåller material från den populära och anrika emigranttidningen med samma namn. Arkivet är en betydande källa för material om Rysslands historia, kultur och i synnerhet emigrantforskning.
East View Information Services

Tidningens elektroniska arkiv Novoe Russkoe Slovo Digital Archive omfattar åren 1917−1920 och 1925−2009. Samlingen omfattar alla nummer som finns att tillgå (ungefär 40 000 sidor), inklusive utgåvor av tidningens föregångare med titeln Russkoe slovo. Arkivet erbjuder forskare den mest heltäckande samlingen av tidningen i fråga. Tidningen är digitaliserad i helsidesformat, inklusive ursprungligt bildmaterial.

En länk till samlingen finns i Nationalbibliotekets söktjänst

Materialet är tillgängligt i Helsingfors universitets nät. Övriga besökare, som inte är forskare eller studerande vid Helsingfors universitet, når materialet via de bibliotekskiosker som finns i Nationalbiblioteket och Helsingfors universitets bibliotek. Inget tillstånd eller användarnamn krävs. Om du vill ta del av materialet via din egen dator kan du göra det på plats i något av biblioteken. Då behöver du användarkoder till HUPnet, som du får i kundtjänsten.

Användarvillkor för elektroniskt material

Ge gärna respons: [email protected]