Nationalbibliotekets kulturpartner har valts

På Nationalbibliotekets evenemang hörs och ses i år konst av fem kulturpartner. Genom en öppen utlysning om kulturpartnerskap sökte Nationalbiblioteket konstnärer för sin årliga kulturverksamhet. Utlysningen väckte brett intresse bland konstformerna och resulterade i 30 ansökningar. I valen betonades sambandet mellan de sökandes föreslagna evenemang och Nationalbibliotekets material och dess uppdrag som kulturarvsbevarare.

Kollaasikuva vuoden 2023 kultturikumppaneista ja kulttuurikumppani logo

Kulturpartner 2023: Arosa Ensemble, Sabrina ja saarten tyttäret, Arja Valkonen-Goldblatt, Soivat kirjat.

Jesse Pasanen, Suvi Sievilä, Marko Oja.

Kulturpartner 2023:

Sabrina ja Saarten tyttäret: Ensembeln Sabrina ja Saarten tyttäret, bildad 2015 av Sabrina Ljungberg, uppträder med folkdikter med anor från Kalevala i modern tappning. Ensembelns historia började när Ljungberg fick idén att samla ihop goda vänner för att tillsammans sjunga urgamla dikter från Kanteletar som Ljungberg tonsatt. Redan ur de första gemensamma tonerna uppstod till slut en kreativ gemenskap bland Saarten tyttäret. Ensembelns består av musikproffs och erfarna musikamatörer. Trots folkdikterna är Sabrina ja Saarten tyttäret ingen traditionell damkör, utan en konstnärligt målmedveten och nyskapande grupp. Ensembeln uppträder i Kupolsalen i april.

Teatteri Metamorfoosi: Teatteri Metamorfoosis betagande clownduo Grace von Virtanen (Helena Lemien) och Nolja Kekkonen (Iika Hartikainen) besöker på sin turné Nationalbibliotekets Kupolsal. Den djupa bildningen och det oskyldiga oförståndet möts i duons samverkan på nya och överraskande sätt som ibland är rentav bakvända och löjliga. Publiken får möjlighet att bekanta sig med clownernas charmiga personligheter och medverka i den varma och direkta interaktionen.

Arja Valkonen-Goldblatt: Bildkonstnären Valkonen-Goldblatt, som är bosatt i Åbo, höll sin debututställning 1975 och är känd bland annat för sina konstnärsböcker som hon framställt som medlem i gruppen Biblioteko. Konstnärsboken rör sig lätt mellan bild, skulptur och litteratur och tar influenser av betydande konsthistoriska trender. Den anses ha uppstått som konstform under 60-talet. Den trotsar begrepp och termer och har genom historien gett kalla handen åt försök att sätta den i strikta ramar. En utställning om Valkonen-Goldblatts konstnärsböcker öppnas på Nationalbiblioteket i höst.

Soivat kirjat: Hösten 2023 återvänder konsertserien Soivat Kirjat (ung. Böcker i toner) till sina rötter efter flera års uppehåll. Helheten "Syksyn laulu” (ung. Höstens sång) skildrar hösten och dess stämningar genom musik och poesi. Under konserten hörs kompositioner av bland andra Leevi Madetoja, Toivo Kuula och Jean Sibelius samt Juice Leskinen. Med finns också klassikerna Höstvisan och Höstlöv som faller, utan att glömma tangon. Mellan musikstyckena hörs även höstdikter av Aleksis Kivi, Eino Leino, Saima Harmaja, J. L. Runeberg och många andra med både vemodiga och hoppfulla toner. Konstnärlig planerare är violinisten Siljamari Heikinheimo tillsammans med pianisten och producenten Heidi Kuusava.

Arosa Ensembe: Bandet Arosa Ensemble, som bildades 2009, framför uteslutande Edith Södergrans moderna poesi från början av 1900-talet till toner av elektronisk art-pop-musik. Inom musiken flätas poesin samman med en organisk ljudvärld som skapas av akustiska och elektroniska instrument och flerstämmig sång. Arosa Ensemble uppträder i Nationalbibliotekets Kupolsal i november.

Ytterligare information:

Joonas Kolehmainen