Nationalbiblioteket avstår från Nelli

Nationalbiblioteket avstår från tjänsten Nelli under 2016. Nelli är ett nationellt gränssnitt som ger tillgång till webbmaterial och används av de allmänna biblioteken och högskolebiblioteken.

Tjänsten Finna ersätter bibliotekens Nelli-portaler.

Veikko Somerpuro/Helsingfors universitet

Nelli ersätts av tjänsten Finna, som är en betydligt mer användbar plattform för webbmaterial. Finna är en webbtjänst som kan användas gratis av organisationer under undervisnings- och kulturministeriet.

Nationalbiblioteket utvecklar Finna kontinuerligt utifrån användarnas behov. Jämfört med Nelli är Finna betydligt lättare att vidareutveckla eftersom Finna baserar sig på öppen källkod. Tjänsten har fått gott betyg av användarna, och i en enkät förra året uppgav 95 procent av användarna att de rekommenderar tjänsten till andra.

De allmänna biblioteken slutar använda Nelli 15.7.2016. Vid högskolebiblioteken upphör tjänsten 31.12.2016. Universitets- och yrkeshögskolebiblioteken kan dock fortsätta använda SFX-länkservern efter 2016.

Ytterligare information och instruktioner för hur man övergår från Nelli finns på Finnas kundwiki (på finska).

I kundwikin finns även information om hur man ansluter sig till Finna och tar i bruk tjänsten.