Ljudböcker visas tydligare i Finna

I Finna har en egen materialtyp skapats för ljudböcker. Det innebär att det är lättare att hitta ljudböcker i Finna. I fortsättningen känner du igen ljudböcker på en egen ikon.

President Relander lyssnar på radio i Kultaranta 1925–1930. Museiverket. CC BY 4.0

Ljudböcker hittas i filtret Materialtyp som undertyp till materialtypen Bok.  Ljudböcker delas in i följande typer:

• CD-ljudbok
  • E-ljudbok
  • Kassettljudbok
  •  Annan ljudbok
  • Celia-ljudbok

Celia-ljudböcker är ljudböcker avsedda för Tillgänglighetsbiblioteket Celias kunder. Det är viktigt att separera dem vid sökning i Finna så att de kunder som använder dem hittar böckerna enkelt. Å andra sidan känner också de biblioteksanvändare som inte kan låna Celia-böcker igen dem lättare i fortsättningen. På så sätt reserverar inte en biblioteksanvändare av misstag en ljudbok som hen inte kan låna.

Användningen av ljudböcker ökar ständigt och därför är det viktigt att användarna hittar böckerna så lätt som möjligt.

Trevliga ljudboksstunder!