Lars-Gunnar Nordströms unika jazzsamling donerades till Nationalbiblioteket

L-G Nordströms Stiftelse har donerat en omfattande samling av jazzmusik till Nationalbiblioteket. I samlingen ingår 15 000 skivor, litteratur och musikanläggningar. Samlingen har skapats av bildkonstnären Lars Gunnar Nordström och den representerar jazzens historia från 1940-talet till 2000-talet.

”Den samling som Nationalbiblioteket nu tar emot är ett resultat av Lars-Gunnar Nordströms livslånga passion för jazz. Jazzmusiken påverkade också hans konst, även om han själv sade att han inte ville blanda in musiken i måleriet, säger stiftelsens ordförande Mauri Niemi. ”Vid sidan av främjandet av konkret samtidskonst är det stiftelsens uppgift att göra det möjligt att lyssna på Nordströms skivsamling. Donationen till Nationalbiblioteket garanterar att samlingen är tillgänglig för allmänheten och bevaras som en helhet.

Samlingens namn kommer att vara ”Lars-Gunnar Nordströmin jazz-kokoelma – Lars Gunnar Nordströms jazzsamling” och den blir tillgänglig för Nationalbibliotekets kunder i bibliotekets lokaler 2016.

”Att donera samlingen till Nationalbiblioteket är en stor kulturgärning. Biblioteket kommer i och med donationen att kunna betjäna finländska musikforskare och intresserade bättre än tidigare. Samlingen är ett bevis på vilken kvalitet en jazzsamling kan ha. Fram till i dag har denna enorma samling varit en legend bland musikintresserade, och nu kan både jazzentusiaster och yrkesfolk ta del av den”, säger Nationalbibliotekets direktör Kai Ekholm.

Lars-Gunnar Nordström (1924–2014) är en av de främsta företrädarna för konkretismen i Finland och känd för sina stora målningar i kraftiga färger och konstruktivistiska skulpturer i stål.

En minnesutställning med Nordströms konst öppnas i konstmuseet Emma i juni. Utställningen ingår i Emmas klassikerserie som visar de stora namnen inom finsk modernism. L-G Nordströms Stiftelse och Emma publicerar en bok om Lars-Gunnar Nordströms livsverk i samband med utställningen.

överbibliotekarie Kai Ekholm, Nationalbibliotekettfn 040 - 5877023

ordförande Mauri Niemi,L-G Nordströms Stiftelsetfn 0400 - 418 296

Mer information om Nordströms liv och produktion:Lars-Gunnar Nordströmin Säätiö – L-G Nordströms Stiftelse – Foundation for Constructive Art

www.lgn.fi