Helka-databasen fungerar, men vissa problem fortsätter ännu

Helsingfors universitets biblioteks och Nationalbibliotekets databas Helka hade på grund av ett tekniskt fel ett avbrott 3-4.8. Databasen fungerar nu igen, men arbetet med att åtgärda problemen med avbrottet fortsätter. Alla avgifter som beror på avbrottet i databasen tas bort.

Det kan förekomma fel angående alla lån, förnyelser och returer som skett vecka 31 (31.7-4.8). Också andra uppdateringar, såsom nya bibliotekskort eller adressförändringar, har antagligen inte registrerats.

Om du har reserverat något förra veckan så lönar det sig att göra det på nytt, eftersom de reserveringarna inte syns i systemet.

Förfallodagen för förra och denna veckas (31.7-8.8) lån flyttas till 22.8, för att undgå onödiga förseningsavgifter.

Vi går nu igenom alla returnerade böcker så snabbt som möjligt, så att vi får databasen att motsvara verkligheten. Om det ännu finns felaktiga uppgifter efter den 14.8 ber vi er kontakta Nationalbiblioteket (kk-palvelu@helsinki.fi) eller Helsingfors universitets bibliotek (bibliotek@helsinki.fi).

Vi beklagar verkligen problemen. Tack för ert tålamod.