Finna innehåller redan mer än en miljon poster ur museisamlingar

Datum publicerat
Mer än 60 finländska museers bilder, föremål och annat material är redan tillgängliga via tjänsten museot.finna.fi. Tjänsten lanserades i maj 2013 och på tre år har den utökats med mer än en miljon poster – en fin prestation. Mer än 300 000 poster är fritt licensierade och kan användas.

Logdans i Kalvola i slutet av 1940-talet.

Pekka Kyytinen, Etnologiska bildsamlingarna, Museiverket

För allmänheten utgör Finna ett enkelt sätt att utforska de finländska minnesorganisationernas samlingar, bilder, föremål, böcker och konstverk. Tjänsten museot.finna.fi erbjuder innehåll från mer än 60 museer, också sådant som nu för första gången öppnas för alla. De senaste tillskotten kommer från Satakunnan Museo och Keski-Suomen museo.

Ur Museiverkets och Nationalmuseets samlingar har cirka 260 000 poster gjorts tillgängliga via museot.finna.fi. Övriga i täten är Försvarsmaktens bildarkiv med 160 000 poster och Tammerfors museer med närmare 158 000 poster.

Med Finna kan man utforska museernas unika samlingar och man kan också i allt högre grad använda materialet. En ny egenskap är att det går att avgränsa sökningen enligt olika slags behörigheter. Materialet i tjänsten är också åtkomligt via ett öppet gränssnitt.

Museot.finna.fi hör till webbtjänsten Finna som utvecklas och administreras av Nationalbiblioteket. Finna är en del av undervisnings- och kulturministeriets projekt Det nationella digitala biblioteket. Finnas användarsiffror och synlighet ökar hela tiden och museerna får därmed en allt större synlighet för sina samlingar. Informationen om museernas samlingar finns både i museot.finna.fi och Finna.fi. Finna.fi innehåller material från mer än 100 finländska arkiv, bibliotek och museer.

www.museot.finna.fi

www.finna.fi

Ytterligare information:

• Planerare Susanna Eklund, Nationalbiblioteket, tfn 050 448 8607, susanna.eklund(at)helsinki.fi
  • Överintendent Miikka Haimila, Museiverket, tfn 0295 33 6140, miikka.haimila(at)museovirasto.fi
  • Avdelningsdirektör Vesa Hongisto, Museiverket, tfn 0295 33 6051, vesa.hongisto(at)museovirasto.fi
  • Överintendent Ismo Malinen, Museiverket, tfn 0295 33 6382, ismo.malinen(at)museovirasto.fi
  • Specialplanerare Helena Ojala, Museiverket, tfn 0295 33 6136, helena.ojala(at)museovirasto.fi

www.facebook.com/finnapalvelu/