Dra nytta av söktjänsten Finna.fi för distansundervisning och informationssökning

Bernhard Åström, 1921. Svenska litteratursällskapet. Den ursprungliga bilden har licensen: CC BY 4.0. Bilden är redigerad.

Finna för informationssökning

I söktjänsten Finna.fi finns ett stort antal bilder, kartor, böcker, inspelningar och videor som är tillgängliga på nätet, och som kan användas för distansundervisning. Du kan lätt länka till material eller färdiga sökresultat när du sammanställer dina undervisningsmaterial. Materialen i Finna läggs upp av arkiv, bibliotek och museer, så de innehåller tydliga källuppgifter. Det är också enkelt och tryggt för elever att själva söka information i Finna. Anvisningar, videor och idéer för uppgifter som kan användas i undervisningen finns på sidan Lär ut informationssökning. Du kan också ta en titt på ett färdigt sökresultat där man sökt efter gamla skolplanscher (opetustaulu) .

Dra nytta av webbplatsen Finna Klassrums färdiga materialpaket

Finna Klassrum är en skattkista för lärare i grundskolan och gymnasiet. Här hittar du färdiga materialpaket och idéer för uppgifter i t.ex. historia, samhällslära, bildkonst, handarbete samt modersmål och litteratur. Materialen är fritt tillgängliga och du kan skräddarsy innehållet så att det passar din undervisning. Se till exempel materialet Reklam från tiden efter krigen, som riktar sig till högstadiet, Förhistoriens mystiska föremål på Nationalmuseet, som lämpar sig för grundskolan och gymnasiet, samt Björnen i vår bildkultur, som är en källa till inspiration inom bildkonst och slöjd. Du kan också ta en titt på eventuell tilläggsinformation som finns bakom ikonen ”anteckning” uppe i bildernas högra hörn.

Skapa egna favoritlistor och dela dem med eleverna

Du kan dra nytta av dina favoritlistor i Finna när du skapar undervisningsmaterial. Du kan sammanställa och spara intressanta material, lägga till frågor och uppgifter för eleverna i materialets anteckningar och dela dina favoritlistor med eleverna. Du kan också kopiera Finna Klassrums material till dina egna favoriter. Se tips och videon med anvisningar för favoritlistor på sidan Tips till lärare.

Läs en artikel om hur modersmålsläraren Kati Suomela har använt Finna för informationssökning och i sin historieundervisning.

Taru Kuhalampi, planerare, Nationalbiblioteket, söktjänsten Finna
taru.kuhalampi (at) helsinki.fi