Den nya volymen i serien av Sibelius samlade verk innehåller kritiska utgåvor av Finlandia och Valse triste

I serien av Sibelius samlade verk (JSW) har utkommit en volym som innehåller kritiska utgåvor av Finlandia (op. 26) och Valse triste (op. 44 nr 1) samt fem andra verk för orkester: Scen med tranorna (op. 44 nr 2), Canzonetta (op. 62a), Valse romantique (op. 62b), Valse lyrique (op. 96a) och Valse chevaleresque (op. 96c). Volymen är den 32:a delen i serien av samlade verk, och den är redigerad av Timo Virtanen.

De sista takterna av Finlandia före den slutgiltiga revisionen.

Fem av verken i volymen har ursprungligen komponerats för sceniska sammanhang. Scen med tranorna har sitt ursprung i Sibelius musik till Arvid Järnefelts skådespel Kuolema (”Döden”). Den är nu tryckt för första gången som en utgåva som baserar sig på Sibelius originalmanuskript. Historian om källorna till Finlandia, som likaså har sitt ursprung i ett sceniskt verk, är också mycket fascinerande. Dess originalmanuskript gick förlorat hösten 1900 när Sibelius reste i Tyskland. Ett nytt partitur kopierades för publicering ur instrumentstämmor. Som ett resultat av den komplicerade händelsekedjan slank många slags fel och inexaktheter in i de tryckta utgåvorna av Finlandia.

Utöver de reviderade partituren och kommentarerna innehåller volymen rikligt med ny information om kompositionernas uppkomsthistoria, tidiga uppföranden och mottagandet de fick. I volymens redigeringsarbete har man utnyttjat källor från Nationalbiblioteket, riksarkivet,  Helsingfors stadsarkiv, Sibeliusmuséet, Breitkopf & Härtel, British Library och norska Nasjonalbiblioteket. Sibelius samlade verk ges ut av Nationalbiblioteket, Sibelius-Samfundet rf och förlaget Breitkopf & Härtel (Wiesbaden).

Tillägsinformation:

Timo Virtanen