Bibliotekets öppettider och tjänster från och med 1.9.2020

Begränsade lånetjänster och öppettider under 30.11.–18.12.2020

OBS! Texten nedan kommer att uppdateras måndagen den 30 november.

Från och med 1.9.2020 är biblioteket öppet på vardagar kl. 9–18. På grund av coronavirussituationen är biblioteket endast öppet för forskning, studier och användning av bibliotekets material. Kontrollera alltid de aktuella öppettiderna och tjänsterna på vår webbplats före ditt besök. I enlighet med myndigheternas coronariktlinjer kan bibliotekets öppettider och tjänster komma att förändras med kort varsel.

• Under hösttiden från och med 1.9.2020 är biblioteket öppet på vardagar kl. 9–18
  • Kundtjänstpunkterna i Rotundan, Slaviska biblioteket och specialläsesalen är öppna vardagar kl. 10–17
  • Kundtjänstpunkterna i Norra salen och Kopieringstjänsten är stängda
  • Nationalbibliotekets digitala tjänster fungerar normalt
  • Se avvikande öppettider här

Kundtjänstens verksamhet är begränsad och vissa rådgivningstjänster måste senareläggas. Vi kan inte tillhandahålla service där vi står bredvid kunden för att hjälpa, till exempel vid  användning av mikrofilmsläsare. Dessutom används inte alla enheter och läslokaler för att hålla säkerhetsavstånd.

Specialläsesalen är öppen och materialbeställningar levereras som vanligt. Även i specialläsesalen är närkontakt förbjuden och kunden måste hålla avstånd till personalen som hämtar beställningarna. Vi kan inte leverera material som kräver övervakning eller vara i närkontakt med kunderna för rådgivning.

I Norra salen gäller självbetjäning för mikrofilmsläsare och dataterminalerna för friexemplar. Det går att beställa och använda mikrofilmer men kundtjänsten är stängd.

Lyssningsrummet är stängt.

Kopieringstjänsten fungerar och handhar beställningar utan närkontakt.

Våra fjärrtjänster fungerar men leveranstiderna kan försenas på grund av avvikande situationer på andra bibliotek.

Friexemplarsbyråns öppettider och kontaktuppgifter hittas här.

Leveranstiderna kan vara längre än normalt för alla bibliotekets tjänster och material.

Kom ihåg att kontrollera de aktuella öppettiderna och tjänsterna på vår webbplats före ditt besök. I enlighet med myndigheternas coronariktlinjer kan bibliotekets öppettider och tjänster komma att förändras med kort varsel. Vi följer Helsingfors universitetets riktlinjer för coronavirusläget.

Du kan kontakta vår kundtjänst per e-post på adressen [email protected]
Kontakta oss per telefon på 02941 23196 (vardagar 10–13)
Chattjänsten är öppen på vardagarna på kansalliskirjasto.finna.fi och kansalliskirjasto.fi