Bibliotekets öppettider och tjänster 1.6–31.8.2020

Under tiden 1.6–31.8. är biblioteket öppet på vardagar kl. 9–16. På grund av coronavirussituationen är biblioteket endast öppet för forskning, studier och användning av bibliotekets material. Kontrollera alltid de aktuella öppettiderna och tjänsterna på vår webbplats före ditt besök. I enlighet med myndigheternas coronariktlinjer kan bibliotekets öppettider och tjänster komma att förändras med kort varsel.

• 14.­–31.5. har biblioteket begränsade lånetjänster
  • Under sommartiden 1.6.–31.8. är biblioteket öppet på vardagar kl. 9–16
  • Kundtjänstpunkterna i Rotundan, Slaviska biblioteket och specialläsesalen är öppna på vardagar kl. 10–15
  • Kundtjänstpunkterna i Norra salen och Kopieringstjänsten är stängda
  • Nationalbibliotekets digitala tjänster fungerar normalt

Kundtjänstens verksamhet är begränsad och vissa rådgivningstjänster måste senareläggas. Vi kan inte tillhandahålla service där vi står bredvid kunden för att hjälpa, till exempel vid  användning av mikrofilmsläsare. Dessutom används inte alla enheter och läslokaler för att hålla säkerhetsavstånd.

Specialläsesalen är öppen och materialbeställningar levereras som vanligt. Även i specialläsesalen är närkontakt förbjuden och kunden måste hålla avstånd till personalen som hämtar beställningarna. Vi kan inte leverera material som kräver övervakning eller vara i närkontakt med kunderna för rådgivning.

I Norra salen gäller självbetjäning för mikrofilmsläsare och dataterminalerna för friexemplar. Det går att beställa och använda mikrofilmer men kundtjänsten är stängd.

Lyssningsrummet är stängt.

Kopieringstjänsten övergår till kontaktlös verksamhet och börjar behandla och leverera beställningar.

Vår beställande fjärrtjänst hjälper dig när du behöver material från andra biblioteket. För tillfället är verksamheten begränsad då många andra bibliotek är stängda på grund av coronaviruset. Semestersäsongen påverkar också leveranstiderna som kan uppgå till flera veckor.

Via vår sändande fjärrtjänst kan bibliotek beställa Nationalbibliotekets material till sina kunder. Beställningar tar emot under hela sommaren men leveranstiderna kan försenas.

Friexemplarsbyrån (Universitetsgatan 1) är stängd fram till 14.8. Du kan kontakta kundtjänsten per e-post på adressen [email protected] eller telefon 02941 44321 (15.6–14.8 vardagar kl. 9–11, normalt 9–12). Postpaket kan skickas som vanligt.

Leveranstiderna kan vara längre än normalt för alla bibliotekets tjänster och material.

Kom ihåg att kontrollera de aktuella öppettiderna och tjänsterna på vår webbplats före ditt besök. I enlighet med myndigheternas coronariktlinjer kan bibliotekets öppettider och tjänster komma att förändras med kort varsel. Vi följer Helsingfors universitetets riktlinjer för coronavirusläget.

Kontakta oss

Vi betjänar främst på nätet och via telefon under de begränsade kundtjänsttiderna och självbetjäningen.

Du kan kontakta vår kundtjänst per e-post på adressen [email protected]
Kontakta oss per telefon 02941 23196 (vardagar 10–13)
Chattjänsten är öppen på vardagarna på kansalliskirjasto.finna.fi och kansalliskirjasto.fi.