Begränsade lånetjänster och öppettider tillsvidare

Uppdaterad 12.5.2021

Det är möjligt att låna reserverade material och återlämna via självbetjäningen på vardagarna kl. 11–16.

Enligt myndigheternas akutriktlinjer kan öppettider och tjänster snabbt förändras.

I biblioteket kan man hämta sina reservationer från hämtningshyllan och låna dem via självbetjäningsautomaten, eller återlämna material via återlämningsautomaten i hallen. Bara hemlånade material kan reserveras från öppna samlingen och magasin. Material måste reserveras från öppna samlingen också. Materialens expedieringstider kan vara längre än vanligt. Du kan hämta dina reservationer efter du har fått ankomstavin.

Omlån kan göras i Nationalbibliotekets söktjänst. Om omlån inte lyckas, kontakta vår kundtjänst. På grund av den exceptionella situationen kan vi förnya lån mer än 50 gånger om det inte finns reservationer för materialet.

Specialläsesalens och Norra salens begränsade tjänster.

Från 30.11.2020 tillsvidare är biblioteket öppet på vardagarna kl. 11–16.

• Det är inte möjligt att röra sig fritt i biblioteket.
  • Tillträde är begränsat till återlämningsautomaten, hämtningshyllan och utlåningsautomaten. Användningen av läsesalarna är begränsad till kunder som har bokat en användningstid.
  • Kundtjänstpunkterna och kundutrymmet är stängda och du kan inte stanna i utrymmet efter du har lånat ditt reserverade material.
  • Du behöver ett nationalbibliotekskort för att besöka biblioteket.
  • Se till att du kommer ihåg din PIN-kod när du kommer att låna. Den glömda PIN-koden kan ändras i Nationalbibliotekets sökjänst kansalliskirjasto.finna.fi i inloggningsfönstret.
  • Personalen måste begränsa antalet besökare.
  • Kopieringstjänsten fungerar inte.

Vi håller våra digitala tjänster igång som normalt.

• Möten kommer att arrangeras online.
  • Vår personal kommer främst att arbeta hemifrån.
  • Våra experter kan nås via telefon eller e-post.

Du kan kontakta vår kundtjänst per e-post på adressen [email protected]
Kontakta oss per telefon 02941 23196 (vardagar 10–13)
Chattjänsten är öppen på vardagarna på kansalliskirjasto.finna.fi och kansalliskirjasto.fi

Datum redigerat