Årets kund år 2021 är Kaisa Kyläkoski

Nationalbiblioteket har tilldelat sin Årets kund-utmärkelse för tionde gången under sin historia. Priset har i år tilldelats doktoranden Kaisa Kyläkoski. Nationalbiblioteket tackar Kyläkoski särskilt för ett aktivt användande av Nationalbibliotekets tjänster och den värdefulla respons som hon gett under flera års tid för att utveckla verksamheten.

Kolme punaista ruusua

”Det är värdefullt för oss att få respons på hur våra tjänster fungerar. Kaisa Kyläkoski använder Nationalbibliotekets tjänster aktivt, både digitala och fysiska samlingar, samt deltar i evenemang som ordnas av biblioteket. Hon skriver även regelbundet om bibliotekets tjänster i sin egen blogg och sociala medier samt berättar både om glädjeämnen och förslag som syftar till att förbättra servicen. Responsen som vi får av aktiva användare är mycket värdefullt för oss när vi utvecklar våra funktioner”, säger servicedirektören Johanna Lilja om valet av prismottagare.

Med Årets kund-priset vill Nationalbiblioteket lyfta fram det betydelsefulla arbete som utförs av kunder som utnyttjar bibliotekets material och tjänster. De prisbelönta kan vara enskilda personer, forskningsgrupper eller organisationer. Mottagaren av priset väljs av Nationalbibliotekets personal varje år.

Kaisa Kyläkoski är doktorand vid Jyväskylä universitet inom Antagna gemenskaper i Sveriges nationella tidningar 1729–1791.

Blogg – Sukututkijan loppuvuosi: https://sukututkijanloppuvuosi.blogspot.com/