Ändringar i Norra salens tjänster och att reservera mikrofilmer

Datum publicerat
pohjoissali ja mikrofilmien lukulaitteita

Norra salens tjänster från och med 1.9.2021

Norra salen är Nationalbibliotekets läsesal där man kan läsa mikrofilmer med en mikrofilmsläsare och använda digitaliserat material vid dataterminalerna för friexemplar.

Rådgivning kan fås i Norra salen från och med den 1 september 2021 från måndag till fredag:

• kl. 10–12 kallas en rådgivare från Rotunda på plats vid behov
  • kl. 13–15 finns en rådgivare på plats i Norra salen

Om du inte har använt mikrofilmsläsare tidigare rekommenderar vi dig att komma på det första besöket mellan klockan 13 och 15.

Norra salen är öppen enligt bibliotekets öppettider från 9–18 och utanför rådgivningstid kan salen användas på egen hand.

På grund av coronavirussituationen används endast en del av kundplatserna. Läs mer om höstens tjänster och skyddsåtgärder.

Det är möjligt att reservera mikrofilmsläsare i Norra salen eller via e-post: [email protected]

Reservering av mikrofilmer flyttades till söktjänsten

Mikrofilmer från magasinet kan nu beställas direkt med vår söktjänst kansalliskirjasto.finna.fi. För att reservera behöver du ett nationalbibliotekskort och en PIN-kod.

Vi levererar upp till 32 mikrofilmrullar till salen åt gången

Utlånade mikrofilmer syns i fortsättningen även i låneuppgifterna. Filmerna kan förnyas själv. Kom också ihåg att returnera de filmer du inte längre behöver.

Reservering via söktjänsten gäller för nästan alla mikrofilmer från magasinet. Om det önskade mikrofilmmaterialet inte kan reserveras via söktjänsten beställs filmerna antingen på e-formulär eller i biblioteket med beställningssedlar.

Det material som redan finns i Norra salen kan fortfarande användas utan reservationer.

För mer information om Norra salens tjänster och hur man reserverar mikrofilmer, kontakta: [email protected]