Allt populärare Finna.fi hyser Finlands konst

På Finna.fi bor Finlands kultur- och vetenskapsmaterial. Finnas kanal till tusentals konstverk har besökts rekordmånga gånger i vår, då tjänstens besökarantal stigit med över 25 %. Under det gångna året har tjänsten haft redan 1,2 miljoner besökare.

Den växande populariteten beror delvis på Finnas nya material. Till exempel Museiverkets högresolutionsbilder, som publicerades i december, samt EMMAs konstmaterial som publicerades i april har ökat besökarantalet från det tidigare.

I Finna formas din digitala konstupplevelse varje gång hur du vill. Du kan uppleva konst till exempel ett museum, en konstnär eller en konstform i taget. Det är lätt att försjunka i tiotusentals konstverk, men ett varningens ord: här går flera timmar i ett huj. Nedan tips om olika sätt.

Välj önskad konstart

Vill du beundra skulpturer? Vilar ditt öga på målarkonsten? Du kan välja din konstrundas verk enligt konstart. Bland filtren på sökresultatsidans vänstra kant kan du välja bland annat fotokonst, grafik eller konstindustriella föremål.

Konstverk i Finna

Omskapa, tolka och skapa själv

En betydande del av särskilt äldre konstverk finns i Finna med CC BY 4.0-licens, som tillåter delning och redigering av verken. Du kan använda de här bildmaterialen till att skapa nya konstverk till exempel med hjälp av bildbehandlingsprogram eller varför inte med mer analoga redskap. Du kan söka verk som tillåter vidare användning med filtret Tillåtna användningssyften. I Finna finns även upphovsrättsligt skyddat material, vars vidare användning inte är tillåten. Du hittar materialets användarrättigheter både bland filtren och under varje enskild bild.

Fritt redigeringsbara konstverk för icke-kommersiell användning

Ett museum i taget

En betydande del av finska konstmuseer har hämtat sina material till Finna. Du kan alltså bege dig på konstresa ett museum i taget och söka med filtret Organisation för att se vilket som helst museums verk som deltar i Finna. I Finna finns verk från bland annat Ateneums, EMMAs och Kiasmas samlingar.

Arrangera ett Årets unga konstnär-retrospektiv

Utmärkelsen Årets unga konstnär stödjer internationellt intressanta under 35-åriga finska konstnärer. Genom åren har priset tilldelats till exempelvis Nanna Susi, Kim Simonsson ja Anna Tuori. Du kan bekanta dig med Årets unga konstnärers verk i Tammerfors konstmuseums samlingar.

Bekanta dig med dina favoritkonstnärers livsverk

Många minns till exempel verken av konstnärer från Finlands guldålder, men att bekanta sig med mindre kända pärlor ger en ny inblick i en viss konstnärs perspektiv och karriär. Sök verk på en viss konstnärs namn och i bästa fall får du framför dig tiotals verk. I Finna hittar du rika samlingar av bland annat Ilja RepinsEllen Thesleffs eller till exempel Kari Suomalainens verk.

Bild: Paavo Pykäläinen