Melinda

Melinda on kansallinen metatietovaranto, joka kokoaa kirjastoaineistojen kuvailevat metatiedot yhteen paikkaan.

Ajankohtaista mukana olevista organisaatioista

• Melindan ja Suomen Alma-kirjastojen välinen yhteistyö on jatkunut kesän aikana 2. aallon kirjastojen heinäkuussa tapahtuneen käyttöönoton merkeissä.
    • Melinda-Alma-toimintamallityöryhmä jatkaa työskentelyään kuvailuasioihin liittyvien kysymysten parissa.
    • Toimintamallityöryhmän kokousmuistiot ovat Melinda-wikissä.
  • Melinda-Alma kuvailukäytäntöihin liittyvä webinaari 2. aallon kirjastoille on suunnitteilla lokakuun lopulle. Tarkemmasta ajankohdasta tiedotetaan erikseen.
  • Aalto yliopiston Melinda-Alma-integraatio toteutetaan erillisellä aikataululla syksyn aikana.

Yleiset kirjastot

• Porin kaupunginkirjasto - Satakirjastot aloittivat kuvailun Melindassa elokuussa.
    • Käyttöönoton yhteydessä Melindaan siirrettiin noin 1,2 miljoonaa tietuetta paikalliskannasta.
  • Lappeenrannan kaupunginkirjaston - Heili-kirjastojen käyttöönoton valmistelut ovat alkaneet. Kickoff-tilaisuus oli elokuun lopulla.
    • Mukaantulo tapahtuu perinteisellä iso räätäli-mallilla, jossa paikalliskannan aineisto siirretään Melindaan syksyn aikana.
  • Lahden kaupunginkirjaston - Lastu-kirjastojen käyttöönoton valmistelut ovat myös alkamassa.
    • Mukaantulo tapahtuu kevyellä mallilla, jossa ei siirretä paikalliskannan aineistoja Melindaan. Kuvailu aloitetaan aikanaan pelkästään uusilla aineistoilla.
  • Liittyvät kirjastot voivat valita erilaisista mukaantulon malleista itselleen sopivan. Perinteisen aineistosiirrot sisältävän liittymistavan lisäksi on tarjolla myös kevyempiä mahdollisuuksia.

Teknisen kehitystyön kuulumiset

• Melinda-palvelu pyrkii toimimaan mahdollisimman normaalisti koronan aiheuttamasta tilanteesta huolimatta. Tuotannon turvaamisen ohella myös teknisiä kehitystöitä viedään eteenpäin suunnitelmien mukaan.
    • Priorisoituja tehtäviä ovat Melinda-Alma-integraation täydentävät toiminnot, Melindan erätuontijärjestelmän jatkokehitys ja käyttöönottoja tukevat tekniset toiminnot.