Finna

Finna on tiedonhakupalvelu, joka kokoaa yhteen aineistoja arkistoista, kirjastoista ja museoista.

• Uudet näkymät ja aineistot
    • Kansallinen audiovisuaalinen instituutti (KAVI) on avannut uudistuneen Elonet-tietokannan osoitteessa elonet.finna.fi. Palvelussa voi katsella mm. yli 200 kotimaista pitkää elokuvaa.
    • KAVI:n käyttöliittymässä uutena ominaisuutena on otettu käyttöön aineistotiedoista erillään oleva toimijoiden indeksointi. Toimijat eri rooleissa (mm. ohjaajana, näyttelijänä, tai käsikirjoittajana) linkittyvät KAVI:n käyttöliittymässä myös vastaaviin aineistotietoihin.
    • Anders-kirjastot on avannut verkkokirjaston anders.finna.fi
    • Kainet-kirjastot on julkaissut verkkokirjaston kainet.finna.fi
  • Poistuvat näkymät
    • Itä-Suomen yliopiston hakuliittymä poistuu käytöstä 31.12.2019
    • Turun yliopiston hakuliittymä poistuu käytöstä 6.1.2020
    • Tampereen yliopiston yhteinen hakuliittymä poistuu käytöstä 6.1.2020
    • Kaikkien edellä mainittujen korkeakoulukirjastojen aineistot ovat haettavissa edelleen Finna.fi-hakupalvelun kautta. Kyseisten kirjastojen asiakkaat eivät kuitenkaan enää voi kirjautua kirjastokortillaan valtakunnalliseen Finna.fi-palveluun, varata aineistoa tai uusia lainoja.

Kehitystyön kuulumisia

• Finna tukee nyt paremmin ontologioita sisältävien sanastojen rikastamista kaikessa kuvailussa, jossa niitä hyödynnetään (Finnan tukemat kuvailuformaatit: MARC 21, DC, FORWARD, LIDO, EAD).
    • Tämä mahdollistaa sen, että aineistot löytyvät mm. ontologiatermin ohjaustermeillä ja eri kieliversioilla. Näin esimerkiksi "theatre" hakusanalla löytyy aineistoja, jotka on kuvailtu YSO-termillä "teatteritaide".
  • Myös Europeana.eu tukee rikastamista ja monikielistä hakua YSO-asiasanojen perusteella.
    • Pilottiaineistona tässä toimi Svenska Litteratursällskapet in Finlandin aineisto Europeanassa.
    • Tuki pilotille toteutettiin Europeana Common Culture -hankkeessa, johon Finna-palvelut osallistuu. Asiasta kerrotaan myös Finto-palveluiden kuulumisissa tässä katsauksessa.
  • Syksyn aikana Alma-kirjastojärjestelmän integrointi Finnaan eteni sujuvasti.
    • Vuodenvaihteessa 2019-2020 Almaan ensimmäisessä aallossa siirtyvissä Karelia-ammattikorkeakoulun kirjastossa, Satakunnan ammattikorkeakoulun kirjastossa, Seinäjoen ammattikorkeakoulun kirjastossa,Turun ammattikorkeakoulun kirjastossa ja Åbo Akademin kirjastossa asiakasliittyminä toimivat Finna-verkkokirjastot siirtymän jälkeenkin. Näiden kirjastojen aineistot ja asiakastoiminnallisuudet löytyvät jatkossa myös Finna.fistä.
    • Almaan siirtyvien Itä-Suomen, Turun ja Tampereen yliopistojen kirjastojen aineistot ovat haettavissa Finna.fistä siirtymän jälkeen.