Museot.finna.fi sulkeutuu, aineistot keskitetään Finna.fi:hin

Museot.finna.fi-näkymä sulkeutuu 31.1.2022. Museoaineistojen käyttö keskitetään Finna.fi:hin, josta löytyvät myös kaikkien muiden Finnaan kuuluvien toimijoiden aineistot. Kaikki museot.finna.fi-näkymän aineistot löydät siis jatkossa osoitteesta Finna.fi tai museoiden omista näkymistä.

Kun museot.finna.fi-näkymä suljetaan, näkymään viittaavat linkit katkeavat. Myös käyttäjien museot.finna-näkymään tekemät tilit ja niissä olevat suosikkilistat ja tallennetut haut katoavat, ellei niiden tietoja oteta talteen. Alta löydät tähän tarkemmat ohjeet.

Huom! Tämä koskee vain museot.finna.fi-näkymässä tehtyjä suosikkilistoja. Finna.fi:ssä ja muissa Finna-näkymissä tehdyt suosikkilistat säilyvät ennallan.

Miten otan suosikkilistani ja hakuni talteen museot.finna.fi:stä?

Kirjautuminen eli tilit ovat näkymäkohtaisia. Museot.finna.fi-näkymään kirjautuneena tehdyt suosikkilistat ja haut katoavat, kun näkymä lakkautetaan. Ota siis listat ja haut talteen.

Suosikkilistasi saat talteen Finna-tilin asetuksista kohdasta Omien tietojen tuonti ja lataus.

Näin otat talteen suosikkilistasi:

•     Kirjaudu sisään
  •     Mene kirjautuneena käyttäjänä kohtaan Omat tiedot.
  •     Valitse Lataa suosikit ja haut tiedostona
  •     Tiedosto latautuu koneellesi .json-muodossa.

Voit tehdä uuden tilin Finnan.fi:hin (eli sivustolle, jolla olet nyt) tai jonkin toisen museon näkymään. Museot.finna-tililtä lataamasi tiedoston voit siirtää tähän uuteen tiliin samassa kohdasta kuin edellä eli Omat tiedot > Tuo suosikit ja haut tiedostosta.

Aiheesta lisää Museoviraston uutisessa.