TP3: Ajankohtaisia kuvailuasioita KUMEAlta

Aika: Kaista 3, klo 9-12

PJ: Katja Hyvärinen

Kuvaus:

Kuvailevan metatiedon asiantuntijaryhmä (KUMEA) on Melinda-metatietovarannon kuvailua ohjaava asiantuntijaryhmä, joka ohjeistaa käytännön kuvailukysymyksissä ja ylläpitää MARC 21 -formaatin sovellusohjeita. KUMEAn koordinoimassa työpajassa käsitellään kuvailun ajankohtaisia ja tulevia muutoksia - uusia ohjeita ja käytäntöjä. Työpajassa käydään läpi myös käytännön kuvailutehtäviä. Aiheina ovat esimerkiksi sidosasun kuvailun muutos ja teosviittaukset. Työpajassa kuullaan myös kirjastojen puheenvuoroja ja käydään keskustelua esimerkiksi siitä, tehdäänkö eri sidosasujen pohjalta eri tietueet vai voiko eri sidosasujen kuvailuja yhdistää samaan tietueeseen.

Ohjelma:

• Tervetuloa / Katja Hyvärinen, Itä-Suomen yliopisto
  • Ajankohtaista KUMEAn pienryhmiltä / Katja Hyvärinen, Itä-Suomen yliopisto
  • Sidoasun kuvailun muutos / Katri Riiheläinen, Kirjastopalvelu
  • Case: sama vai eri tietue, puheenvuoroja kirjastoilta:
    • Aurora-kirjastojen puheenvuoro / Sirpa Tuomisto, Kokkolan kaupunginkirjasto
    • Koha-Suomen kirjastojen puheenvuoro / Anna Viitanen, Turun kaupunginkirjasto
    • Korkeakoulukirjastojen puheenvuoro / Katja Hyvärinen, Itä-Suomen yliopiston kirjasto ja Anne-Mari Salmela, Turun yliopiston kirjasto
    • Finnan puheenvuoro / Serafia Kari, Kansalliskirjasto
    • Melindan puheenvuoro / Minna Kantanen, Kansalliskirjasto
  • Teosviittaukset, kuvailutehtävä / Ville Huhtala

Materiaalit:

Työpajassa käytetyt materiaalit löydät asiakaswikistä.