Nationalbibliotekets policy för beskrivningar

Nationalbibliotekets policy för beskrivningar 2021–2030 fokuserar på att stödja interoperabiliteten i den strukturella förändringen inom internationell beskrivning. Policyn för beskrivningar konkretiserar riktlinjerna för Nationalbibliotekets strategi, och mål och vision för metadata (på finska). Policyn för beskrivningar styr utvecklingen av beskrivningarna i nätverkssamarbete med bibliotek och hela kulturarvssektorn.

Nationalbibliotekets vision:

•    Nationalbiblioteket utvecklar metadata i enlighet med den internationella interoperabiliteten.
•    Ett djupare samarbete kring metadata och smarta verktyg effektiviserar användningen av information.

Policyn för beskrivningar är indelade i fyra teman:

•    Tema 1: Mål för utveckling av informationen som metadata består av
•    Tema 2: Mål för utveckling av samarbetet kring metadata
•    Tema 3: Mål för utveckling av produktionen av metadata
•    Tema 4: Mål för utveckling av rutinerna i hanteringen av och kommunikationen om metadata

Kansalliskirjaston kuvailupolitiikka 2021-2030 (på finska) (doria.fi)