Suomen käsityön museo juhlii syntymäpäiviään uudella Finna-näkymällä

Juhlistaakseen 21-vuotiasta taivaltaan Jyväskylän kävelykadun varrella, avaa Suomen käsityön museo oman Finna-näkymän osoitteessa skm.finna.fi. 11.6. avautuvassa näkymässä käyttäjä voi sukeltaa suoraan käsityön museon kokoelmiin.

Suomen käsityön museon kokoelmia on tuotu Finna.fi:hin alkuvuodesta 2021 lähtien. Löydettävissä on tällä hetkellä noin 500 museon kokoelmiin tai tietokantoihin tallennettua kuvaa tai esinettä, esimerkiksi ryijyjä, täkänöitä, luonnoskuvia ja vaikkapa kansallispukubarbeja. Verkosta löytyvää tekstiilien kokoelmaa laajennetaan kuvaustyön edistyessä.

-Haluamme tarjota tilaisuuden tutustua suomalaiseen kulttuuriperimään ja siihen liittyviin tarinoihin helposti ja maksutta. Kokoelmien julkaisu Finnassa täydentää palvelujamme ja antaa arvokasta tietoa muun muassa oman esineensä taustatietoja kaipaavalle, kertoo Sari Jantunen, Suomen käsityön museon amanuenssi.

Haluatko osallistua kokoelmatyöhön?

Museosta vinkataan, että kaikki ryijyjen ystävät voivat halutessaan olla museolle avuksi toimittamalla laadukkaita, suoraan edestä, luonnonvalossa mutta ei suorassa auringonpaisteessa kuvattuja ryijykuvia. Kuvia on tarkoitus julkaista Finnassa, joten niistä tarvitaan myös kuvaaja- sekä julkaisulupatiedot. Kuvia voi toimittaa Sari Jantuselle osoitteeseen sari.jantunen(at)jyvaskyla.fi.

Finna on koti Suomen kulttuuri- ja tiedeaineistoille. Finna.fi kokoaa satojen museoiden, kirjastojen ja arkistojen aineistot yhteen osoitteeseen, jossa niiden äärelle pääsee helposti ja nopeasti. Lisäksi Finna kehittää yhdessä asiakasorganisaatioidensa kanssa ilmaista alustaa, jolla eri toimijat voivat luoda oman sähköisen hakupalvelun tai esimerkiksi verkkokirjaston.

Kuvassa tekstiilitaiteilija Sirkka Muurelan seinätekstiili Luoman Oki onnen mailla. Suomen käsityön museo, skm.finna.fi.