Finto

Finto on suomalainen palvelu sanastojen, ontologioiden ja luokitusten julkaisua ja käyttöä varten.

Ajankohtaista

• Saksan kansalliskirjaston Dialog mit Bibliotheken -lehdessä on julkaistu artikkeli, joka kertoo joulukuussa 2020 järjestetystä Annif-työpajasta.
    • Saksan kansalliskirjasto on valinnut Annifin osaksi uutta automaattisen kuvailun mahdollistavaa järjestelmää, myös muissa saksankielisissä kirjastoissa on kiinnostusta Annifin käyttöön.
  • Lapin yliopiston julkaisuarkisto Lauda otti käyttöön Finto AI -integraation kesäkuun alkupuolella, tämän myötä julkaisuarkistoon tallentaessaan voi saada automaattisia asiasanaehdotuksia.

Teknisen kehitystyön kuulumiset

• Finto.fi:n taustaohjelmisto Skosmoksesta on julkaistu uusi versio 2.11. Uusi versio pitää sisällään pieniä uudistuksia ja korjauksia. Lue lisää asiakaswikistä.
  • Uusia käsitteitä ja muutoksia olemassaoleviin käsitteisiin voi jatkossa ehdottaa suoraan finto.fi:stä. Uusia käsitteitä voi ehdottaa sanaston etusivun alareunasta löytyvästä linkistä avautuvalla ehdotuslomakkeella. Muutoksia voi ehdottaa suoraan käsitesivulta avautuvalla lomakkeella.
    • Uudet ehdotuslomakkeet ovat alkuun käytössä YSOlle ja YSO-paikoille.
    • Ehdotus.finto.fi -sivuston päivitys lakkautetaan lomakkeiden siirtyessä finto.fi:hin. Ehdotusten GihHubista löytyvä keskustelualusta, sekä ehdotettujen käsitteiden YSE-sanasto säilyvät käytössä normaaliin tapaan.
    • Ehdotusjärjestelmäkokonaisuudesta, ja käsite-ehdotusten käsittelyprosessista voit lukea lisää asiakaswikistä.
  • Annifin versio 0.52 on julkaistu.
    • Uudessa versiossa Annifiin lisättiin uusi leksikaalinen MLLM-algoritmi (Maui-like Lexical Matching),  joka korvasi Mauin mm. Finto AI:ssa.
    • Lisäksi versiossa 0.52 on monia pieniä parannuksia ja päivityksiä.
    • Uuden version myötä tuli mahdolliseksi myös säätää lyhyimmän algoritmien huomioiman sanan pituutta sekä neuroverkko-ensemblen oppimista.
    • Myös Annifin ja Finto AI:n käyttämät koneopppimismallit uudelleenkoulutettiin suuremmalla ja tuoreemmalla aineistolla. Samalla ne päivitettiin käyttämään YSO:n uusinta versiota (2021.3.Epikuros).
    • Annifin versio 0.53 on jo työn alla ja julkaistaneen piakkoin. Tässä päivityksessä mukana on myös uusia tausta-algoritmeja: YAKE ja SVC.
  • Annifin käyttöä on testattu luokituksilla - YKL:llä, Themalla ja DDC:llä. Testauksessa tehdään yhteistyötä Kirjavälitys Oy:n sekä DDC:n osalta Ruotsin kansalliskirjaston ja Linné-yliopiston kanssa.
  • Finto AI:n käyttämä verkkolomake on uudistettu. Uudistuksen myötä lomakkeella on mahdollista kopioida ehdotettu asiasana, sen URI tai Melinda-tietue leikepöydälle nappia painamalla.
  • Kansalliskirjasto on vuoden 2021 aikana siirtymässä uuteen OpenShift-pohjaiseen konttijärjestelmään, joka korvaa nykyisen pienimuotoisemman konttijärjestelmän. Finto AI on ensimmäisiä konttisovelluksia, joita on koemielessä viety uuden OpenShift-järjestelmän testiympäristöön.

Sanastotyön kuulumiset

• Informaatio- ja dokumentointialan ISO 5127 -standardin suomennostyö on käynnistynyt. Standardi koostuu kattavasta aihealueen käsitteistöstä, joka on tarkoitus saattaa käännöstyön yhteydessä koneluettavaan muotoon, ja julkaista finto.fi:ssä. Työn valmistumisen tarkka aikataulu ei ole vielä tiedossa. Finto-palvelu tiedottaa työn etenemisestä.
  • Paikkatietopalveluprojektin tämän vuoden suunnitelman mukaisesti on varmistettu, että YSO-paikoissa on kattavasti kaikki nykyiset valtiot ja pääkaupungit. Puuttuneet paikat on täydennetty kevään aikana YSO-paikkoihin.
  • Sisällönkuvailun käyttöön tarkoitettu aikaontologia on tulossa kokeilukäyttöön. Ensi alkuun tämä sisältää ISO 8601 -standardin mukaiset kuvaukset vuosikymmenille.
  • FinMeSH, YKL ja KAUNO on päivitetty uusimpiin versioihinsa

Ryhmien kokoukset

• Finton uuden ohjausryhmän ensimmäinen kokous pidettiin 3.6. Kokouksessa käytiin läpi mm. ryhmän säännöt ja kokouskäytännöt, sekä kuluvan vuoden toimintasuunnitelma.
  • Vuoden toinen varsinainen YSO-kokous pidettiin 11.5. Kokouksessa käsiteltiin yhteensä 132 uutta käsite- ja muutosehdotusta. YSOon hyväksyttiin 72 uutta käsitettä. Lisäksi on käsitelty ongelmallisia käsitteitä.
  • Seuraavat YSO- ja ontologiakehittäjien yhteistyöryhmän kokoukset pidetään syyskuussa.

Tapahtumat ja koulutukset

Lisätietoja

• Voit lähettää Fintoa koskevat kysymykset, kommentit ja palautteen osoitteeseen finto-posti ( at ) helsinki.fi.
  • Finton asiakaswiki
  • Finto Twitterissä: @Fintopalvelu