Kansalliskirjasto mukana 1800-luvun kirjeverkostojen tutkimushankkeessa

Datum publicerat
Hanke tuo yhteen humanisteja, tietotekniikan tutkijoita sekä digitaalisten ihmistieteiden osaajia. Kyseessä on ensimmäinen tutkimusprojekti, joka kokoaa yhteen suomalaisten kulttuuriperintöorganisaatioiden kirjekokoelmien metadataa ja analysoi yhdistettyä datakokonaisuutta vastatakseen niin humanistisiin kuin tietoteknisiinkin tutkimuskysymyksiin.
Gary Wornell / SKS

Hankkeen humanistit tutkivat 1800-luvun kirjekulttuuria niin määrällisesti kuin laadullisestikin, ja kysyvät mm. kirjoittajien sosiaaliseen asemaan ja kirjeenvaihtokulttuurin ajallisiin ja paikallisiin ominaisuuksiin liittyviä kysymyksiä. Tietotekniset kysymykset liittyvät metadatan yhdistämiseen ja rikastamiseen sekä sosiaaliseen verkostoanalyysiin ja tietämyksen muodostukseen.

Tuloksena syntyy avoin linkitetyn datan julkaisu sekä avoin semanttinen portaali 1800-luvun kirjeenvaihtokulttuuriin.

Suomalaisen Kirjallisuuden Seura, digitaalisten ihmistieteiden keskus Heldig Helsingin yliopistosta ja semanttisen laskennan tutkimusryhmä Aalto-yliopistosta ovat saaneet hankkeelle rahoituksen Suomen Akatemialta. Hanke toteutetaan läheisessä yhteistyössä Kansalliskirjaston, Kansallisarkiston ja Kansallisgallerian kanssa.

Suomalaisen Kirjallisuuden Seuran tiedote