Eero Niinikosken rahasto

Eero Niinikosken 5.8.2005 olleen merkkipäiväkeräyksen tuotolla perustettiin lahjoittajan nimeä kantava nimikkorahasto, jonka tarkoituksena on tukea Kansalliskirjaston kulttuuriperintöä.

Ensimmäisenä kulttuuritekonaan vuonna 2005 Niinikosken rahasto tuki Pelasta Kirja -ohjelman mukaisesti Mikael Agricolan arvokkaan teoksen, Käsikiria castesta ia muista Christikunnan Menoista, konservointia ja digitointia. Vuonna 2006 rahasto jatkoi tukemalla Agricolan viimeisen teoksen, Ne prophetat, pelastamista. Vuonna 2012 saatettiin päätökseen Missale Aboensen seitsemän eri version digitointi, ja teos on nyt verkossa tutkijoiden ja muun yleisön vapaasti käytettävissä.

Johtaja Niinikoski on pitkän linjan kulttuurivaikuttaja. Uransa UPM-Kymmenessä hän on luonut teollisen perinteen ja kulttuuriasioiden johtajana sekä konsernin omistaman ja Unescon maailmaperintökohteeksi valitun Verlan tehdasmuseon intendenttinä. Niinikoski tunnustautuu myös bibliofiiliksi. Monivuotinen yhteistyö Helsingin yliopiston kirjaston kanssa on saanut tämän paperikonsernin vaikuttajan huolestumaan kirjojen kohtalosta. Pelasta Kirja -hanketta Niinikoski pitääkin kiinnostavana työkaluna toimia tärkeäksi kokemansa asian puolesta.

Haluatko lahjoittaa Eero Niinikosken rahastoon? Tee Helsingin yliopiston lahjoitussivulla lahjoitus Kansalliskirjaston kulttuuriperintörahastolle ja kirjoita lisätieto-kenttään rahaston nimi.