Johtajan katsaus vuodelle 2017

Suomalaiset muistiorganisaatiot olivat näkyvästi mukana Suomen itsenäisyyden juhlavuoden 2017 ohjelmassa. Kansalliskirjasto toteutti Yleisradion, Sanasto ry:n ja Ellibs Oy:n kanssa Kirjojen Suomi -hankkeen. YLE esitti mittavan kirjallisuussarjan, jossa Kansalliskirjasto toteutti sähköisten kaunokirjallisten teosten avaamisen vuodeksi kaikille kansalaisille. Uusinta tekijänoikeudellista aineistoa ei ole koskaan aiemmin avattu näin laajalle yleisölle. Tulos oli erinomainen: sadalle kirjalle kertyi 27 000 lainaa ja 13 000 uniikkia lukijaa. Kirjasto näkyi myös kyseisessä TV-sarjassa ja verkko-ohjelmassa, erilaisissa keskustelutilaisuuksissa ja mm. Kansalliskirjastossa kuvatussa Kirjallisissa elämänohjeissa.

Kansalliskirjasto jatkoi määrätietoisesti historiallisen sanomalehtikirjaston tekijänoikeudellisen aineiston avaamista. Kirjasto teki Kopioston kanssa sopimuksen, jolla avattiin historiallisen sanomalehtiarkiston lehdet vuoteen 1919. Itsenäisyyden juhlavuonna avattu lehtiaineisto sai suurelta yleisöltä, tutkijoilta ja taiteilijoilta kiittävän vastaanoton. Tutkija Samu Nyström piti tätä vuoden kulttuuritekona, ja kirjailija Sirpa Kähkönen kiitti siitä vapaudesta ja vaivattomuudesta, jonka palvelujen laajentaminen hänen kirjailijantyölleen antoi.

Kirjasto jatkoi neuvotteluja ja allekirjoitti vuoden 2017 lopulla sopimuksen vuosina 1918 -1929 julkaistujen sanoma- ja aikakauslehtien avaamisesta yleisön käyttöön vuodeksi 2018 digi.kansalliskirjasto.fi -palvelun kautta. Vuoden 2018 alusta alkaen kansalaisten käytössä ovat kaikki Kansalliskirjaston digitoimat lehtiaineistot 1771-1929, yhteensä 7 360 364 sivua.

Kansalliskirjasto tuotti itsenäisyyden juhlavuodeksi laajan Tiellä sananvapauteen -verkkonäyttelyn ja perinteisen teosnäyttelyn otsikolla Kekkonen, jumala, seksi. Laaja kokonaisuus sai Tiedonjulkistamisen valtionpalkinnon.

Saimme elokuussa vastaanottaa myös suru-uutisen: Kai Linnilä (1942 – 2017), Kansalliskirjaston kummi ja johtokunnan varajäsen, menehtyi. Kirjasto menetti omistautuneen kummin ja sivistyneen asiakkaan. Linnilän viimeiseksi mestariteokseksi jäi Kansalliskirjaston kokoelmiin perustuva Suomi 1917.
Kai Linnilän muistokirjoitus

Kiitän jälleen Kansalliskirjaston tukijoita ja työntekijöitä. Olemme iloisia siitä laajasta tuesta ja tasokkaasta ammatillisesta työstä, joka on mahdollistanut tämän kaiken.

Yhteistyöstänne kiittäen,

Kai Ekholm