Johtajan katsaus

Vuoden 2015 kohokohta oli kiistatta laajan korjaushankkeen valmistuminen, vaikka itse avajaisia vietimmekin vasta vuoden 2016 puolella. Kaksi vuotta väliaikaisia työtiloja ja kesäkuumia päiviä mikrofilmisalissa. Samalla katsoimme naapurissa olevaa Engelin suunnittelemaa huputettua päärakennusta täynnä telineitä ja odotimme jännityksellä, mitä noiden huppujen ja telineiden alta paljastuu.

Mutta palkinto olikin jotakin suurenmoista: arkkitehdit, konservoijat, asiantuntijat ja urakoitsijat olivat tehneet hienoa työtä.

Usein kysytään, kauanko peruskorjaus kesti. Oikea vastaus on viisi vuotta. Kolme vuotta esiselvitystä ja suunnittelua ja sen jälkeen kaksi vuotta varsinaista korjausta.

Samaan aikaan teimme, mitä Kansalliskirjastolta odotetaan. Suunnittelimme, neuvottelimme ja kehitimme palveluitamme. Nyt monet infraan ja sisältöihin liittyvät asiat ovat erinomaisella tasolla. Finnaan saatiin ennätysmäärä aineistoa ja se alkaa olla todellinen aarre käyttäjälleen. Myös digitoidun aineiston käyttö digi.kansalliskirjasto.fi -palvelussa kipusi 14 miljoonaan sivulataukseen. Mitä se voisi ollakaan, jos saisimme sinne enemmän 1900-luvun aineistoa?

Vaikeuksiakin on ollut, mutta jatkamme sitkeästi eteenpäin.

Kansakunta saa olla ylpeä Vanhasta rouvasta ja sen uutterista työntekijöistä.

Kiitos teille ja kiitos meille vuodesta 2015!

Kai Ekholm
ylikirjastonhoitaja