Jaakko Salos ljudinspelningsarkiv

Analog
Digitaliserad

Beskrivning av samling

Jaakko Salos ljudinspelningsarkiv är ett arkiv som samlats av tonsättaren, arrangören och kapellmästaren Jaakko Salo. Det innehåller inhemska och utländska vinylskivor och bandmaterial från och med 1950-talet. I den unika bandsamlingen ingår masterband samt liveinspelningar av teaterföreställningar och krogshower. Bandmaterialet har digitaliserats. Arkivet innehåller totalt cirka 2 500 ljudskivor och 300 ljudband.

De inhemska ljudskivorna i Jaakko Salos ljudinspelningsarkiv finns beskrivna i Söktjänst för Nationalbiblioteket. Du får en lista över de inhemska ljudskivorna i arkivet genom att använda sökorden "Jaakko Salon kokoelma" i databasen. Du kan få digitala kopior av ljudinspelningarna som du kan lyssna på i Musikbibliotekets lyssningsrum.

Jakko Salos arvingar donerade arkivet till biblioteket 2002.

Materialtyp

arkiv