Finnan huhtikuu huipentuu Gallen-Kallelan museon taiteella

Datum publicerat

Gallen-Kallelan museo on avannut uudelle Finna-verkkosivustolleen yli sata Akseli Gallen-Kallelan taideteosta. Teokset löytyvät myös aineistot yhteen kokoavan Finna.fi:n kautta. Avauksella juhlistetaan Gallen-Kallelan museon 60-vuotista taivalta.

Akseli Gallen-Kallelan suunnittelema ja rakentama Tarvaspään ateljeelinna Espoossa avattiin museona vuonna 1961. Gallen-Kallelan museon kokoelmat tarjoavat ainutlaatuisen näkökulman taiteilijan työhön suomalaisen taiteen, designin ja arkkitehtuurin uranuurtajana.

Museon kokoelmat ovat harvoin esillä kokonaisuudessaan, joten teosten avaaminen Finnassa parantaa niiden saatavuutta. Ensimmäisessä julkaisuerässä on 115 Akseli Gallen-Kallelan maalausta, ja teoksia tuodaan palveluun lähitulevaisuudessa lisää.

”Gallen-Kallelan museon henkilökunnan suosikkeja ovat mm. Madonna, muotokuva taiteilijan puolisosta Mary Gallénista imettämässä esikoistytärtään sekä Lemminkäisen äiti -teoksen esityö Kuollut Lemminkäinen", kertoo Minna Turunen, Gallen-Kallelan museon vt. museolehtori.

Kuvat julkaistaan korkearesoluutioisina ja lisenssillä CC-BY 4.0, joka mahdollistaa kuvien monipuolisen käytön.

”Toivomme, että kuvistamme on iloa ja hyötyä niin kotimaisille kuin kansainvälisille tutkijoille sekä tietysti museokävijöillemme ja muille Gallen-Kallelan taiteen ystäville.”

Pääset tutustumaan kokoelmaan osoitteessa gallenkallelanmuseo.finna.fi. Uudet aineistot löytyvät myös Finna.fi -sivustolta yleisen haun kautta.

Kuva: Madonna; Mary ja Marjatta Gallén Malmilla Christiansenin huvilassa. Akseli Gallen-Kallela, 1891. Gallen-Kallelan Museo.