Finnaan lisää pohjoisen valokuvia, esineitä ja arkistoaineistoja

Finnan pohjoinen ulottuvuus laajenee. Lapin maakuntamuseon kulttuurihistorialliset kokoelmat on tuotu valtakunnalliseen Finna.fi:hin, ja ovat näin entistä helpommin saavutettavissa.

Lapin maakuntamuseo on kahdentoista pohjoisen kunnan alueellinen vastuumuseo. Museon kokoelmien tärkeitä painopistealueita ovat Petsamon historia, Lapin matkailu ja erityisesti matkamuistot sekä toisen maailmansodan aikaiset tapahtumat. Aluksi Finna.fi-palvelusta löytyy vain pieni otos museon kokoelmista. Aineistojen määrä palvelussa kasvaa sitä mukaa, kun museon kokoelmia käsitellään.

Museon aineistot löytyvät Finna.fi:stä esim. rajaamalla hakutulokset organisaation, tässä Lapin maakuntamuseon mukaan. Vasemman laidan aineistotyyppi-rajaimesta voit valita tarkemmin, haluatko tutkia esim. kokoelmaan kuuluvia valokuvia tai esineitä.

Finna on koti Suomen kulttuuri- ja tiedeaineistoille. Finna.fi kokoaa satojen museoiden, kirjastojen ja arkistojen aineistot yhteen osoitteeseen, jossa niiden äärelle pääsee helposti ja nopeasti. Lisäksi Finna kehittää yhdessä asiakasorganisaatioidensa kanssa ilmaista alustaa, jolla eri toimijat voivat luoda oman sähköisen hakupalvelun tai esimerkiksi verkkokirjaston.

Kuva: Kemijokea ennen vedennostoa. Edustalla Ounaskosken leirintäaluetta. Vastarannalla Koskenrannan rakennuksia hotelli Pohjanhoville asti. Kuvaaja Lauri Alanärä, kuvausaika 1960. Lapin maakuntamuseo.