Villa Gyllenbergin taide- ja esinekokoelmiin voi nyt tutustua Finna.fi:ssä

Villa Gyllenberg on tuonut runsaan taide- ja esinekokoelmansa Finna.fi:hin. Monet kokoelmiin kuuluvat taideteokset ja esineet ovat harvoin esillä, mutta nyt niihin on helppo tutustua mistä ja milloin vain.

Helsingin Kuusisaaressa sijaitsevan Villa Gyllenbergin taidekokoelmaan kuuluu yli 400 teosta. Teokset ovat pääasiassa suomalaista taidetta 1800- ja 1900-luvuilta, mutta kokoelmassa on myös varhaisempia teoksia eurooppalaisilta taiteilijoilta.

- Villa Gyllenberg on suljettu remontin vuoksi tammikuuhun 2022 asti, joten kokoelmien tuonti Finna:fihin parantaa huomattavasti niiden saavutettavuutta. Suosittelen tutustumaan esimerkiksi Helene Schjerfbeckin teoksiin, joita kuuluu kokoelmaan lähes 40, kertoo Siiri Oinonen, Villa Gyllenbergin intendentti.

Esinekokoelmaan kuuluvat esineet ja huonekalut ovat olleet osa Gyllenbergien kodin sisustusta tai esineistöä. Kokoelmaan kuuluu mm. astiastoja, hopeaesineitä ja huonekaluja. Gyllenbergin säätiön kokoelmiin kuuluvat valokuva- ja kirjastokokoelmat julkaistaan Finna:fissä myöhemmin.

Villa Gyllenbergin koti- ja taidemuseon kokoelmat omistaa Signe ja Ane Gyllenbergin säätiö.

Tutustu Villa Gyllenbergin kokoelmiin

Kuva: Helene Schjerfbeck: Silkkikenkä. 1938. Signe ja Ane Gyllenbergin säätiö.