K.H.Renlundin museon taidekokoelmat avautuvat Finnaan

Datum publicerat

Kokkolassa sijaitsevan K.H. Renlundin museon satoihin taideteoksiin voi nyt tutustua ajasta ja paikasta riippumatta. Kokoelma löytyy museon uudelta verkkosivustolta osoitteesta khrm.finna.fi sekä kaikki Finna.fi:stä.

K.H.Renlundin museon kokoelmiin kuuluu esimerkiksi Suomen kultakauden taidetta sekä Teuvo-Pentti Pakkalan grafiikkaa ja maalauksia. Kansainvälistä väriä aineistoon tuo Elke ja Werner Zimmerin naiivin ja outsider-taiteen kokoelma.

Merkittävimmän osan kokoelmasta muodostavat Veikko Vionojan pohjalaismaisemat ja talonpoikaisinteriöörit.

”Veikko Vionojan maalauksista ollaan hyvin kiinnostuneita, ja niitä kysellään meiltä paljon. Kokoelman suuresta koosta johtuen maalaukset eivät voi olla jatkuvasti esillä museossamme. Teosten avaaminen Finnaan tuo ne kaikkien kiinnostuneiden ulottuville”, kertoo Anna Katriina Puikko, K.H.Renlundin museon projektityöntekijä.

Kokonaisuudessaan K.H.Renlundin museon Finnaan tuomaan kokonaisuuteen kuuluu lähes 500 teosta. Kokoelmaa voi tutkia esimerkiksi hakusanojen ja haun rajausten avulla.

”Finnaan osallistuminen tuo museoille uudenlaista näkyvyyttä ja saavutettavuutta. Digitointi tekee taiteesta nauttimiseen helpoksi varsinkin näin korona-aikaan, ja suosittelen kokoelmiimme tutustumista kaikille taiteesta ja pohjalaisesta paikallisväristä kiinnostuneille.”

Tutustu museon uuteen verkkosivustoon

Tutustu museon kokoelmiin Finna.fi:ssä

Kuvan maalaus: Beda Stjernschantz, Pastoraali, 1897. Kuva: Joni Virtanen, KHRM.