10 000 Yleisradion kuunnelmakäsikirjoitusta tutkijoiden käyttöön

Datum publicerat
Yleisradio on lahjoittanut Kansalliskirjastolle laajan kokoelman Yleisradion radioteatterin tuottamien kuunnelmien käsikirjoituksia. Lahjoituksen laajuus on yli 100 hyllymetriä, ja se sisältää noin 10 000 kuunnelmaa 1930-luvulta aina 2010-luvulle. Mukana on mm. Mika Waltarin, Eeva-Liisa Mannerin ja Paavo Haavikon tuotantoa.
Heljä Korkala

Olemme iloisia tästä upeasta kulttuuriteosta, jonka Yleisradio tänään tekee Suomen 100-vuotisjuhlan kunniaksi. Tarjoamme tutkijoille mitä parhaimmat olosuhteet tämän merkittävän kirjallisen kokoelman käyttöön”, totesi Kansalliskirjaston ylikirjastonhoitaja Kai Ekholm lahjoitustilaisuudessa.

Alkuperäisten käsikirjoitusten ohella Kansalliskirjasto saa sekä aineiston luettelon että digitaaliset jäljenteet suuresta osasta kuunnelmakäsikirjoituksia. Digitoidut kuunnelmakäsikirjoitukset tuodaan asiakaskäyttöön Kansalliskirjaston vapaakappaletyöasemilla.

Ylen tiedote: Yle luovutti Kansalliskirjastolle 10 000 radiokuunnelman käsikirjoitusta

kirjastonhoitaja Tarja Lehtinen, Kansalliskirjasto
tarja.lehtinen (AT) helsinki.fi