Kuvailutiedon tulevaisuus avautui työpajoissa

Kansalliskirjasto tarjosi kurkistuksen kirjastoaineistojen kuvailutietojen tallentamisen tulevaisuuteen Kivi-athon-työpajoissa 17.-18.11.2016. Näihin ensimmäisiin työpajoihin osallistui kuvailun asiantuntijoita kansallisista kuvailutyöryhmistä ja Kansalliskirjastosta.

Kivi-athon-työpajoissa käytetty RIMMF-niminen visualisointityökalu (RDA In Many Metadata Formats) mahdollistaa rakenteistetun ja linkittyvän kuvailutiedon tallentamisen uusien kuvailusääntöjen (RDA = Resource Description and Access) mukaisesti. Tämän tapaiseen kuvailuympäristöön päästään varsinaisessa kuvailutuotannossa 2020-luvulla. Monissa maissa järjestetyt RIMMF-työpajat ovat lisänneet kuvailijoiden ymmärrystä RDA-kuvailun ja linkittyvän kuvailutiedon tavoitteista.

Kivi-athon-työpajoissa osallistujat kuvailivat ja linkittivät toisiinsa Aleksis Kiven teoksen Seitsemän veljeksen noin 100 eri versiota. Kuvailutuotoksista muodostetaan ns. R-Ball, joka on vapaasti hyödynnettävissä. RIMMF-ohjelma on myös vapaasti verkosta ladattavissa.

Kansalliskirjasto järjestää jatkossa vuosittain RIMMF-työpajoja halukkaille kuvailijoille eri teemoista.

Lisätietoa:
Kuvailusääntöpalvelun sivulla