Merkittäviä Sibeliuksen sävellyskäsikirjoituksia Kansalliskirjastoon

Datum publicerat

Paloheimo-suku lahjoitti Kansalliskirjastolle Sibeliuksen Tanken-laulun käsikirjoituksen.

Paloheimo-suku lahjoitti kirjastolle Sibeliuksen kahdelle naisäänelle ja pianolle Runebergin tekstiin säveltämän Tanken-laulun (JS 192) käsikirjoituksen, jonka säveltäjä omisti v. 1915 Eero ja Saimi Järnefeltille heidän 25-vuotishääpäivänään. Laulun esittivät ensimmäisen kerran kesäkuussa 1915 Järnefeltien kotona Suvirannassa Sibeliuksen tytär Ruth (sittemmin Snellman) ja tytär Leena Järnefelt (Paloheimo). Hienon käsikirjoituksen voi sanoa henkivän ainutlaatuisella tavalla suomalaista kulttuurihistoriaa.

Kansalliskirjasto hankki 24.5. Sotheby’s-huutokaupasta yksityisrahoituksen turvin Sibeliuksen v. 1906 keisarillisen Aleksanterin-yliopiston järjestämiin J.V. Snellmanin 100-vuotissyntymäpäiväjuhliin sekakuorolle ja orkesterille Cajanderin tekstiin säveltämän kantaatin Vapautettu kuningatar op. 48 laajan ja tärkeän nuottiaineiston.

Aineisto sisältää teoksen mieskuorolle muokatun version ainoan alkuperäisaineiston. Sibelius laati version kirjoittamalla mieskuorolle sovitettuja osuuksia sekakuoropartituurin yhteyteen sekä liittämällä partituuriin muokkauksia sisältäviä nuottipaperiliuskoja. Huutokaupasta saatuun aineistoon sisältyy lisäksi teoksen ensipainoksen mallina ollut orkesteripartituurikopio, käsinkopioidut orkesteriäänilehdet ja saksalaisen säveltäjän Paul Juonin käsialaa oleva pianopartituuri, johon säveltäjä on tehnyt muutoksia. Vapautetun kuningattaren aineisto on säveltäjän käsikirjoituksen ja painetun nuottiaineiston välinen ”puuttuva lenkki”, joka tuo ratkaisevan tärkeää tietoa teoksen versioista ja julkaistusta aineistosta.

Lisätietoja:
Timo Virtanen, Jean Sibelius Works -julkaisuhanke, Kansalliskirjasto