Ulkomailla valmistettujen äänitteiden vapaakappaleet 18.11.2015

Kotimaisista äänitteistä ja muista tallenteista yhä suurempi osa valmistetaan ulkomailla. Kun äänite tai tallenne valmistetaan ulkomailla, on julkaisijan vastuulla luovuttaa siitä vapaakappale Kansalliskirjaston vapaakappaletoimistoon. Julkaisija on luovutusvelvollinen myös silloin, kun tuote on valmistettu ulkomailla mutta sen tilaamisessa on käytetty kotimaista agenttia tai muuta välikättä. Jos tuote on valmistettu ulkomailla eikä julkaisijalla ole toimipaikkaa Suomessa, luovutusvelvollisuus kuuluu julkaisun maahantuojalle. Suomessa valmistetun äänitteen tai tallenteen vapaakappaleen luovutusvelvollisuus on valmistajalla.

Huolehdittehan, että saamme julkaisuistanne kaikki julkaistut versiot. Äänitteistä ja tallenteista tulee luovuttaa yksi kappale kustakin julkaisuversiosta. Digitaaliset julkaisut tulee lähettää Kansalliskirjaston luovutuslomakkeen kautta: http://luovutuslomake.kansalliskirjasto.fi

Tarkempaa tietoa vapaakappaletoiminnasta on verkkosivuillamme. Vastaamme mielellämme asiaa koskeviin tiedusteluihin ja autamme luovutusvelvollisuuteen liittyvissä kysymyksissä.

Datum redigerat