Kirjastoaineistojen kuvailuun uusia välineitä

Kirjastoaineistojen laadukasta kuvailua ja sitä kautta tiedonhakua tukeva kansainvälinen Resource Description and Access -ohjeistus (RDA) on laajentunut uudella osiolla.

Tarjoamme nyt kuvailijoiden käyttöön suomalaisten kirjastojen linjaukset. Ne ovat saatavilla kansainvälisessä RDA Toolkit -palvelussa. Linjaukset on linkitetty kuhunkin sääntötekstin kohtaan (ks. ikoni, jossa lyhenne ”SKL” harmaalla pohjalla). Sääntötekstin suomennoksen julkaisimme jo vuoden 2016 alussa.

RDA-ohjeistus on tärkeä väline kansallisessa kuvailun ohjauksessa. Yhtenäinen ohjeistus tekee kuvailutiedoista yhteen toimivia sekä kansallisesti että kansainvälisesti. Tulemme tänä vuonna julkaisemaan myös sovellusohjeen, joka on kolmas osio toisiinsa linkittyviin RDA-ohjeistuksiin. Syksyllä 2016 julkaistava sovellusohje antaa linjauksia laajempia ohjeita RDA-sääntötekstin tulkintaan.

Jos huomaat tarvetta RDA-sääntötekstin suomennoksen tarkentamiseen tai jos kaipaat johonkin sääntötekstin kohtaan linjauksen tai laajemman sovellusohjeselityksen, ota yhteyttä Kansalliskirjaston Kuvailusääntöpalveluun osoitteeseen kuvailusaannot-posti(at)helsinki.fi.

Lisätietoja RDA:sta on tarjolla myös Kuvailusääntöpalvelun asiakaswikissä.