Kirjastoaineistojen kuvailu uudistui

Datum publicerat
Kirjastoaineistojen laadukas kuvailu auttaa kirjastojen asiakkaita löytämään helposti etsimänsä. Tämän vuoden alusta alkaen aineistojen kuvailu on uudistunut, kun monet kirjastot ovat ottaneet käyttöön uuden kuvailustandardin.

RDA:n eli Resource Description and Access -standardin ovat ottaneet käyttöön Kansalliskirjaston Melinda-metatietovarannossa mukana olevat kirjastot. Niihin kuuluvat kaikki yliopisto- ja ammattikorkeakoulukirjastot sekä muutamat yleiset ja erikoiskirjastot. Monet kirjastot suunnittelevat siirtymää lähimmän vuoden aikana.

RDA-standardi helpottaa kansainvälistä tietojen vaihtoa – aineistot ja tekijät voidaan kuvailla vain kerran ja muut kirjastot voivat linkittää omia tietojaan yhteisiin tietovarantoihin. Tulevaisuudessa asiakkaat löytävät kirjastoaineistojen tiedot helposti verkon hakukoneiden avulla.

Kirjastotietokantoja on tänä keväänä muokattu RDA-ohjeiden mukaisiksi. Kansalliskirjasto on käsitellyt kaikkiaan 44 kirjastotietokantaa ja yli 30 miljoonaa tietuetta uuteen muotoon.

Yleistä tietoa RDA-kuvailuohjeista

Tarkempia tietoja tietokantojen konversioista

RDA-kuvailuohjeiden suomennos

Lisätietoja RDA:han siirtymisestä:
kehittämispäällikkö Marja-Liisa Seppälä, Kansalliskirjasto, puh. 050 3175589, marja-liisa.seppala(at)helsinki.fi

Lisätietoja tietokantojen konversiosta:
tietojärjestelmäasiantuntija Ulla Ikäheimo, Kansalliskirjasto, puh. 050 3199587, ulla.ikaheimo(at)helsinki.fi