Finna-verkkopalvelu uudistui

Arkistojen, kirjastojen ja museoiden yhteisestä Finna-verkkopalvelusta on tänään julkaistu uusi versio. Uudistus näkyy palvelun käyttäjille entistä sujuvampana aineistojen hakemisena ja selailuna.
Anne Luotonen

Uudistuksen ansiosta Finna toimii jatkossa varmemmin ja nopeammin. Palvelu mukautuu eri päätelaitteisiin ja sen käyttö esimerkiksi älypuhelimella on selvästi sujuvampaa. Myös palvelun tietoturva on parantunut.

Aineistojen hakua on kehitetty monin tavoin. Voit valita erilaisista hakusuodattimista useita ja laajentaa näin hakutuloksia. Voit esim. valita hakemasi sanan hakutuloksista näytettäväksi kaikki taideteokset ja lisätä hakutuloksiin myös esineet.

Kirjoittaessasi hakusanoja avautuu esiin aiempaa parempi hakuehdotus-valikko. Voit täydentää hakua automaattisesti sekä kohdistaa sen esim. johonkin aineistotyyppiin. Voit myös kohdistaa haun otsikkoon, tekijään tai aiheeseen. Jos haluat hakusanasi vastaavan täsmälleen hakutuloksia, on myös sellainen vaihtoehto valittavissa. Lisäksi tulosten selailu on aiempaa selkeämpää.

Kuvien katselua palvelussa on parannettu. Näet helpommin kuvan käyttöoikeustiedot ja saat ladattua täysikokoisen kuvan suoraan, jos sellainen on tarjolla.

Uudistukset koskevat sekä Finna.fi-palvelua että mukana olevien organisaatioiden omia näkymiä. Finna.fi kokoaa kaikkien mukana olevien yli 100 arkiston, museon ja kirjaston aineistot samaan hakuun. Museoiden ja kirjastojen omien aineistojen näkymiä on tällä hetkellä 34 kappaletta.

Finna on Kansalliskirjaston ylläpitämä palvelu ja osa opetus- ja kulttuuriministeriön Kansallinen digitaalinen kirjasto -hanketta.

Finna.fi
Kirjastojen ja museoiden omat Finna-näkymät

Voit lähettää palautetta Finnasta osoitteeseen finna-palaute(at)helsinki.fi