TUTKIJAN AAMUKAHVIT KESKIVIIKKONA 11.12. KLO 9.30

ons 11.12.2019

Aamukahvitilaisuudet ovat kaikille avoimia ja maksuttomia.

Kansalliskirjaston Agricola-sali
Unioninkatu 36, Helsinki

Tervetuloa tutkijan aamukahville kuulemaan Kansalliskirjastossa tehtävästä tutkimuksesta!

Liisa Bourgeot: "Gustav Špet ja vallankumouksen jälkeinen venäläinen filosofia"

Gustav Špet (1879-1937) tunnetaan filosofina, joka vähän ennen lokakuun vallankumousta "toi fenomenologian Venäjälle". Vallankumouksen jälkeen Špet olisi voinut emigroitua länteen, mutta päätti kuitenkin jäädä Moskovaan. Hänen nimensä ilmeni myös niiden ajattelijoiden joukossa, jotka karkoitettiin "filosofien höyrylaivalla" maasta vuonna 1922, mutta Špetin onnistui poistaa nimensä listalta ja jäädä Venäjälle. Vallankumousta seuraavina vuosina Špet muodosti oman versionsa Husserlin fenomenologiasta, jonka esitteli ratkaisuehdotuksenaan vallitsevaan henkiseen kriisiin. Hän erottui monista kollegoistaan 1920-luvun alussa argumentoiden sekä hopeakauden uskonnollista idealismia että nousevaa marxistista filosofiaa vastaan. Esitelmä käsittelee kyseistä filosofista suuntausta ja sen kulttuurihistoriallista taustaa.

Tutkijan aamukahvit on noin puolen tunnin mittainen tilaisuus. Se sisältää kirjaston tutkijapaikalla työskentelevän tai kirjaston aineistoja käyttävän tutkijan lyhyen esitelmän sekä vapaata keskustelua esityksestä, tutkimuksen tekemisestä ja kirjastojen roolista tutkimuksessa. Tilaisuus tarjoaa erinomaisen mahdollisuuden tutustua meillä työskenteleviin tutkijoihin ja kuulla heidän ajatuksiaan kirjastosta työskentely-ympäristönä ja tutkimuksen palveluiden tarjoajana.

Kahvila Rotunda avaa ovensa aamukahviaamuina heti yhdeksän jälkeen ja palvelee tilaisuuden ajan.