Utställning: Från farbror Markus till Binna Bánna

Nationalbiblioteket
Rotunda
Unionsgatan 36

En inblick i Rundradions barnprogram under olika decennier: Bilder, brev, manuskript och utdrag ur programmen att lyssna på.

Utställningen tar sig en titt på flera decennier av barnprogram vid Rundradion. Unikt material från YLEs källararkiv ställs nu ut för första gången och låter utställningsbesökaren sjunka in i barndomsminnen såväl via bilder som ljud.

Även planscher, föremål, bilder, brev och manuskript finns utställda, och man kan lyssna på exempel från olika program. Även en omfattande fotografikavalkad från produktionen av barnprogram finns med.

En del av fotografierna saknar information om vem de föreställer. Om du kan identifiera personer som finns med på bilderna skulle vi vara väldigt glada om du bidrar med att komplettera informationen i samband med utställningen.

Utställningens arbetsgrupp
Planering: redaktör Tiina Harpf
Realisering: Tiina Harpf, Mietti Harpf, Sisko Vuorikari, Ari Jokinen, Kari Paajanen, Praktiskt förverkligande studerande vid Vanda yrkesläroanstalt VARIA,  Fotografikavalkad: Veikko Luukkanen, Nilla Nuto, Tiina Harpf, Mietti Harpf,
Vindmaskin: Leena Taipale, Rami Federley