Öppningsveckor för Nationalbibliotekets huvudbyggnad Engel 1. - 11.3.2016

Veikko Somerpuro
tis 1.3. - ons 9.3.2016

Unioninkatu 36, 00017 Helsinki

Nationalbibliotekets renoveringsprojekt avslutades i slutet av 2015 och vi öppnar huvudbyggnaden Engel för kunder tisdagen den 1 mars kl. 12.

Vi firar öppningen med olika evenemang – välkommen med i festligheterna!

Program under öppningsveckan (fritt inträde till evenemangen)

Tisdagen den 1 mars
kl. 12 Öppning
Biblioteket öppnar kl. 12.00.

Öppningsceremoni i Kupolsalen
Nationalbiblioteket öppnas av Republikens presidents maka Jenni Haukio.

kl. 18 Konserten Kupolisali soi. Västra Helsingfors kammarorkester, dirigent Olli Vartiainen,
solist Minna Pensola, violin

Onsdagen den 2 mars
kl. 12 Guidad rundvandring i huvudbyggnaden Engel. Gruppstorlek högst 25 personer. Förhandsanmälan kan göras på kk-opastukset(at)helsinki.fi.
kl. 16 Presentation av utställningen Böckers öden, presentatör forskaren Rainer Knapas. Gruppstorlek högst 25 personer. Förhandsanmälan kan göras på kk-opastukset(at)helsinki.fi.

Torsdagen den 3 mars

Fredagen den 4 mars

Lördagen den 5 mars
kl. 14 Hemlängtan till Berlin. Brev av Carl Ludvig Engel och musik från resan.
Programplanering och piano: Marja Rumpunen
Textpartier: Kristoffer Möller
Flöjt: Erica Nygård
Altviolin: Torsten Tiebout
I samarbete med Aue-Stiftelsen.

Onsdagen den 9 mars
I Rotundan öppnas utställningen Tanke och förkunnelse, Georg Henrik von Wright, 100 år efter födelsen.
Utställningen är öppen till och med 26.8.2016.

kl. 17 Föreläsning: docent Anssi Korhonen: Logiikka ja Totuus/Professor Eerik Lagerspetz: Oikeusfilosofia (föreläsningsserien Georg Henrik von Wrightin filosofiaa, 1/4)

Välkommen!

Katri Nissilä